„...te poți naște chiar personaj!”
Există o
concepție conform căreia cele mai bune opere sunt acelea care nasc cele mai
multe variante de interpretare și, mai mult decât atât, idei care pot fi
dezvoltate în opere noi. Șase personaje
în căutarea unui autor – titlu care, chiar și în lipsa sau înaintea
lecturii textului, poate naște fantezii creatoare în mintea cititorului, ne
invită să ștergem banala graniță dintre real și fictiv, dintre „noi” și „ei” și
să privim un surprinzător și original amestec de lumi.
Având o
fantezie de care cel puțin lecturile școlare și titlurile la modă ne-au
dezobișnuit aproape complet, Luigi Pirandello, autor sicilian laureat al
Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1934, ne propune ideea că personajele
pot exista în afara operelor literare, se pot naște și pot deveni independente
de autor și de creația sa, ajungând să tânjească să fie cuprinse în literatură.
În introducerea care se găsește la începutul piesei de teatru, Pirandello se
întreabă „Ce autor ar putea spune vreodată
cum și de ce în fantezia lui s-a născut un personaj?”, urmând să
povestească apariția acestor misterioase Șase Personaje care păreau să nu-și
găsească locul, să vină și să tot revină pe neașteptate, chiar dacă el le „refuza” constant, și să nu-i dea pace; „și a devenit cu vremea o adevărată obsesie!”.
În continuare, mărturisește: „Dar nu
degeaba se naște un personaj!” și descrie evoluția ciudată a acestor
personaje vii, născute și abandonate, care se chinuie în absența unei opere
care să le cuprindă, autorul întrebându-se apoi dacă poți reprezenta un
personaj pe care nu-l accepți. „Creaturi ale spiritului meu, cele Șase
Personaje începuseră deja să-și ducă o viață proprie, independentă de mine, o
viață pe care nu mai aveam căderea să le-o refuz.” – prin urmare, tocmai
această situație ciudată devine subiectul unei noi piese.
Ei pot
exista fără noi, dar noi putem exista fără ei? Cert e că ne-am născut în
vremuri în care ficțiunea există nu de puțin timp și se bucură de popularitatea
bine-meritată. Sute de personaje valoroase s-au născut deja înainte ca noi să
ne naștem. Precum nu putem răspunde la întrebări de tipul ce a fost mai întâi, ideea sau materia? sau, la fel, găina sau oul?, nu putem stabili cu
exactitate dacă realitatea a apărut înainte ficțiunii sau invers. Care dintre
ele o reflectă pe cealaltă? Ar fi necesar să știm? În ce măsură sunt realitatea
și ficțiunea interdependente? – Acesta e genul de fabulație la care ajungi pe
parcursul lecturii celor Șase personaje,
lectură provocatoare fără să devină dificilă într-un mod neplăcut sau criptică,
și de-a dreptul savuroasă.
În mijlocul
zilei, Șase Personaje (Tatăl, Fata Vitregă, Mama, Fiul, Băiatul și Fetița)
întrerup o repetiție de teatru (a piesei Jocul
rolurilor de același Pirandello) și vin în căutarea unui autor care să le
scrie drama. La început, cei șase nu sunt luați în serios de către actori și
Directorul-Regizor, dar, pe măsură ce își dezvăluie problemele și suferințele,
stârnesc interesul Directorului, care decide să îi asculte și să monteze un nou
spectacol. Deși nu sunt convinși că în fața lor se află cu adevărat Șase
Personaje (și nu șase actori sau oameni cu un comportament excentric), cei din
teatru îl ascultă pe Tată, care afirmă cu certitudine: „Vreau să vă demonstrez că poți intra în viață în atâtea feluri, în
atâtea forme: pom sau piatră, apă sau fluture, bărbat sau femeie. Că te poți
naște chiar personaj!” și, ulterior, descrie condiția ciudată în care se
află: „autorul care n-a creat vii nu a
mai vrut apoi, sau nu a mai putut, să ne aducă pe lume în artă”, adăugând
după aceea că „cine are norocul să se
nască personaj viu poate să-și bată joc de moarte! Nu mai moare! Va muri omul,
scriitorul, instrumentul creației; creatura lui nu mai moare!”. Astfel, cei
șase îl conving pe Director să își asume rolul de autor, deoarece (și aici
intervine din nou fina ironie a lui Pirandello), pentru a fi autor „nu-i nevoie de nimic special. Atâția o fac!”.
Probabil esența dramei personajelor refuzate de autor și lipsite de piesă poate
fi rezumată prin altă replică a Tatălui: „Dacă
am putea prevedea tot răul ce se poate naște din binele pe care ne închipuim că
îl facem!”. Ele au precupări și frământări multiple, precum: numeroasele
chipuri ale fiecăruia sau neputința de a exprima în cuvinte ceea ce vrei să
spui cu adevărat și neînțelegerea dintre oameni (sau, în acest caz, personaje)
cauzată de ele.
Începe
repetiția noului spectacol. Personajele, fără îndoială vii, vor să apară ele
însele pe scenă și nu înțeleg de ce ar fi nevoie de actori și de o repetiție.
Realitatea lor este recompusă pe scenă, cu recuzită imperfectă, iar ele
recrează în fața echipei teatrului momentele și scenele care le unesc și le dau
sens, care le-au marcat, tulburat și chinuit. Actorii imită cele trăite de
personaje, apărând astfel diferențe între cele două reprezentări, care nasc conflicte
– conflicte între actori și personaje.
Tatăl spune la un moment dat: „Încep, nu
știu cum, să simt că propriile mele cuvinte sună fals.” Interpretarea
actorilor este percepută de personaje drept ceva ce „a devenit al lor și nu mai e al nostru”. Se crează o dezordine stranie,
iar Regizorul țipă la Fata Vitregă, care nu-și poate stăpâni reacțiile,
începând să râdă în momentul în care se vede interpretată de Prima Actriță,
pentru că simte că nu seamănă deloc cu ea; nu se vede pe ea însăși. Tatăl, după
ce se simte nevoit să-și exprime admirația față de actori și de munca lor,
adaugă: „dar, desigur, ce să-i faci, ei
nu sunt noi”. În continuare, apar complicații: adevărul personajelor „nu este posibil pe scenă”, unele
întâmplări nu pot fi reprezentate din motive de decență, fapt care îl face pe
Director să exclame: „Ei, bravo! Asta mai
lipsea! Vreți să aruncăm teatrul în aer?”. De asemenea, aroganța,
superficialitatea și mândria actorilor, adesea predispuși să batjocorească și să
ia în râs cele ce se petrec îngreunează și mai mult situația.
Cuvântul „iluzie” este perceput drept unul foarte
„crud” de către cele Șase Personaje;
iluzia e singura realitate în care ele pot exista, ele nu au „altă realitate în afara acestei iluzii”.
Tatăl îi demonstrează Directorului că personajele sunt mai adevărate decât
oamenii: personajul e mereu cineva, trăiete într-o realitate fixă care ar
trebui să îi înspăimânte pe cei care se apropie de el, și, mai mult decât atât,
trăiește într-o singură realitate.
Spre deosebire de om, personajul nu poate fi un „nimeni”. Realitatea omului se schimbă în permanență, ceea ce azi îi
pare realitate poate deveni mâine o iluzie, omul trăiește într-o nestatornicie
continuă care nu îl lasă să știe cu adevărat cine e. Din această cauză, Directorul se revoltă: „Unul care se dă drept personaj să vină să mă
întrebe pe mine cine sunt!”. De asemenea, precum afirmă Mama, timpul și
chinul personajelor e mereu prezent; ei au alte legi. Suferința lor, deși
sfârșită, continuă, nu are margini; orice acțiune este mereu prezentă.
Precum
mărturisește și în introducere, Pirandello a intenționat ca unele personaje să
fie mai bine schițate, mai distincte, iar altele, precum copiii, să fie abia
conturate – motiv pentru care aceștia nu au replici sau prea multe acțiuni.
Cele Șase Personaje se contrazic, își prezintă fiecare versiunea poveștii, se
disprețuiesc sau iubesc. Fiul refuză să ia parte la reprezentație, refuză jocul, deoarece nu vrea să dezvăluie
drama și rușinea familie și consideră că astfel interpretează „voința celui care a refuzat să ne aducă pe
scenă”.
Acțiunea
piesei, alternând între reprezentare și povestire, cu decor care se compune pe măsura
evoluției piesei, crește în intensitate și devine din ce în ce mai captivantă.
După moartea Băiatului, în haosul general dintre actori și personaje care se
contrazic în încercarea de a stabili dacă ce se petrece e realitate sau
ficțiune, reacția disperată și comică a Directorului întrerupe totul,
făcându-te să izbucnești într-un neașteptat hohot de râs: „Ficțiune! Realitate!... Duceți-vă dracului cu toții! Lumină! Lumină!
Lumină!”. Toată lumea – om sau personaj – dispare, scena este golită de
decoruri și Directorul consideră ziua pierdută.
Prin urmare,
trăim într-o lume în care personajele au ajuns să se roage de autori? În
același timp, deviând de la ideea oiginară, poate fi mai simplu de atât: există
nespus de mulți oameni care au nevoie să intre în literatură. De câte ori nu
exclamăm „ce figură!” sau „ce personaj!” atunci când cineva se
remarcă prin acțiuni sau replici ieșite din comun? Astfel, se poate spune că
unii se nasc oameni, alții se nasc personaje, și mai sunt unii care se nasc
oameni cu potențialul sau poate chiar și cu destinul de a deveni personaje. Să
fie cele Șase Personaje o metaforă pentru „personajele”
care există deja printre noi, în carne și oase? Și, dacă există și personaje cu
potențialul sau destinul de a deveni oameni, aceasta ar fi o altă discuție –
sau piesă.
Comments
Post a Comment