Diana
o variantă mai scurtă a acestui text a fost inclusă, sub formă de teatru sonor, în expoziția de grup TRANSPOSTHUMANȚE, a Teatrului Postanțional Interfonic, la HEI, Timișoara, în octombrie 2024, și poate fi ascultată în limbile română, germană (cu Olga Török) și maghiară (cu Magyari Etelka) și vizionată aici, în regia lui Vlaicu Golcea
Există în Albania un fenomen al virginelor jurate (burrnesha; burrë = bărbat) – femei nordice, din Alpi, care, atunci când nu
erau bărbați în familie (muriseră sau
se născuseră numai fete) sau când voiau să refuze
elegant o căsătorie – depuneau un jurământ
de castitate și se îmbrăcau în haine de bărbați,
aveau voie să bea, să fumeze, să
muncească, să meargă libere prin oraș, să ia
decizii, să dețină arme...
În copilărie, auzisem vag de asta și
îmi imaginam niște personaje cam ca „Mulan”, iar viețile
lor mi se păreau aventuroase:
credeam că se luptă
cu săbii și se cațără în copaci și pe clădiri și își apără familiile de răufăcători.
Nu știam ce înseamnă „virgine”,
dar mi se părea puțin trist că
nu se căsătoresc și nu au copii niciodată.
De
curând, am văzut un documentar
scurt făcut de BBC despre câteva virgine jurate; au rămas
în jur de 12 în Albania – și ar mai fi și
prin Serbia, Kosovo, Bosnia, Muntenegru... și
m-am uitat la aceste bătrâne tunse scurt și
îmbrăcate în bărbați, care taie lemne, beau rachiu și își
rulează țigări – una dintre ele fără degete,
pentru că, în copilărie, îi explodase o bombă în
mâini. Mândre de decizia lor, care pe vremuri avea greutate, însemna ceva
pentru comunitate și le câștiga respectul celorlalți.
Și
care azi nu mai înseamnă nimic.
Pentru că
azi nu-i mai pasă nimănui
de viețile private ale altora, și e
mai bine așa. (Nu-i mai pasă nimănui și, totuși, o bună
parte sunt expuse obsesiv online.)
Și
erau mândre de sacrificiul lor. M-am gândit instant că eu
nu am niciun simț al sacrificiului non-artistic. Și îmi place să nu
am, nu cred că viața trebuie să
fie așa.
Am avut o reacție
emoțională foarte puternică,
agresivă chiar. Mi-am zis: Eu nu am nicio
legătură cu voi și nu vreau să am. Nu contează că venim (parțial) din aceeași țară, e doar o
coincidență. Ce am eu în comun cu voi, în afară de sex și etnie?
Am simțit ură.
Nu față de ele; față
de acea societate. Și de
patriarhatul ăsta nenorocit, de
subaprecierea, violența lui și ura mascată față de femei – și îmi treceau prin cap tot felul de cuvinte de
specialitate, gen misoginie
naturalizată, dar le-am blocat repede pe toate, fiindcă simțeam
că se ciocnesc în mine două lumi
diferite: una emoțională și una intelectuală. Și nu
voiam să se întâlnească.
O reacție interioară agresivă. Și față de
ele. Adică: De
ce nu ați fugit? De ce ați acceptat regulile astea? E chiar singura
lume pe care o cunoașteți, singura care credeți că există?
M-am
revoltat și mi-am zis: Nu am niciun fel de empatie față de voi.
Și, automat,
fără să vreau să
ajung în zona asta, m-am întrebat ce aș fi făcut
eu în locul lor – dar am amețit instantaneu odată cu
întrebarea asta și am avut un moment de recunoștință divină pentru
faptul că nu m-am născut acolo
și atunci; ci la sfârșit
de secol XX, în altă parte a Balcanilor.
Nu puteam să
înțeleg de ce le păsa atât
de mult. Eu, în general, nu înțeleg cum funcționează comunitățile și
fenomenele și nu pot să
gândesc macro, dar, atunci, chiar m-am blocat.
Adică, de ce îi pasă atât
de mult unei comunități de viața privată
a unei femei? De ce trebuia femeia să renunțe la
viața ei privată,
ca să aibă drepturi? Drepturi, adică alții să accepte
ca ea să vorbească
în public și ceea ce spune să fie
luat în serios și să aibă voie să circule liberă pe
stradă… Și până la urmă, ce mare chestie să fumezi
și să bei
rachiu la cafenea? Nu te saturi și de asta? Ce mare chestie să te
tunzi scurt? Pentru asta să renunți la o viață
privată?
De ce e ăsta prețul? Sună
a recompensă, dar, de fapt, e o pedeapsă. Nu
știu,
simțeam foarte tare că e un
șiretlic.
Iar să alegi
viața privată
însemna o căsătorie aranjată –
din iubire sau nu, cum îți era norocul – și,
apoi, gătit, făcut curățenie, născut și crescut copii. Născut
și
crescut o potențială virgină jurată. Da, însemna și să ai o
viață sexuală – dar cu ce preț? Îți
mai pasă de asta când toată ziua
stai în casă și muncești, fără alternativă? Nu era mai bine să bei
rachiu?
Practic, nu puteai să fii
femeie decât în două variante foarte bine stabilite: soție
sau bărbat.
De ce nu poți și să ai copii, și să te și plimbi pe stradă fumând
o țigară? Sau să
n-ai copii – doar să te
plimbi fumând o țigară. Îmbrăcată într-o rochie. Sau nu neapărat,
în pantaloni, dacă te simți mai bine în pantaloni. Sau să ai
copii și să porți pantaloni. De ce e ăsta
prețul? Ca
să fii ca noi, pentru că n-ai penis, trebuie să renunți la orice fel de relație sexuală și/sau romantică. Să renunți și la maternitate. Trebuie să renunți la afecțiunea unui iubit și a unui copil, ca să fii ca noi. Noi nu renunțăm, dar ca să fii ca noi, tu trebuie să renunți.
De ce era pentru ei un asemenea blestem să te
naști femeie?
De ce e sexualitatea femeii un asemenea dușman?
Un asemenea pericol…
De unde atâta ură?
Acum, mă
gândesc că, în acea lume, nu există loc
pentru femei ca mine. Nu există loc pentru femei dezordonate, poete, leneșe,
neîndemânatice, care pot petrece ore în șir în visări cu ochii deschiși.
Pentru femei sceptice, imature, curioase, rebele, care vor să călătorească lunar
și
poate se vor rade în cap cândva, în viața
asta nu există loc.
Nu suntem o opțiune.
Și,
mai târziu, în aceeași seară, am ieșit la mall să-mi
iau markere și un caiet, încă tulburată de
virginele jurate din țara tatălui meu – din țara
mea, într-un fel –, și eram hotărâtă să nu-mi complic creierul și
existența cu existențele
acestor femei, pe care le vedeam strict ca pe niște
victime.
Nu vreau să am empatie față de voi, e prea mult în acest moment al vieții mele.
Și nu
puteam să înțeleg cum pot să mă trag
dintr-un astfel de loc; pentru prima dată, am simțit că nu înțeleg țara asta.
Era cald, sfârșit
de iunie, dar începusem să mă relaxez și mă bucuram de plimbarea mea solitară și de
gândurile care începeau să-mi curgă
fără un fir clar și,
brusc, m-am trezit într-un dialog mental cu una dintre aceste femei, pe nume
Diana Rakipi. Și simțeam că o atac, simțeam că vreau să-i schimb viața și să-i
dovedesc că libertatea ei e o libertate artificială.
Dar Diana știa lucrurile astea sau, dacă nu
le știa, în orice caz, le simțea
altfel. Și mă gândeam intens la Diana și la
asexualitatea ei – fiindcă, în toate interviurile, zicea că nu a
simțit niciodată
niciun fel de dorință –
fie ea romantică sau sexuală. Zicea că
nu s-a îndrăgostit niciodată și că iubirea
ei e natura și că nu există
iubire mai mare decât aceea pentru natură –
ceea ce, într-un fel, pot înțelege. M-am întrebat și
dacă ăsta nu e cumva un coping mechanism; dacă nu cumva s-a convins singură că e asexuală, ca să reziste. Dar, de fapt, și
asexualitatea e una dintre multele orientări sexuale recunoscute. Și
iar mi s-a activat latura intelectuală
și m-am întrebat dacă nu
cumva asexualitatea e, în multe cazuri, o consecință a
unei traumei puternice sau a unor traume transgeneraționale;
o reacție la atâtea nedreptăți și la
strivirea sensibilității în mod sistematic.
Dar poate că
nu e. Unii oameni așa se
nasc. De ce aș fi eu mai normală decât
Diana? Ea nu
simte nimic sexual, așa
cum eu nu simt nimic față de jocurile de noroc. Nu vreau să joc
la păcănele. Nu vreau să iau
droguri. Nu vreau să mănânc carne de elan. Nu simt nevoia.
Și,
totuși, încercam să-i
spun Dianei că totul e un rol, că,
dacă poartă haine de bărbat, nu
devine bărbat, chiar dacă ei o
tratează ca pe un bărbat – dar ce înseamnă să fii
bărbat? – și că, dacă asta era legea, nu înseamnă că legea
nu poate fi pusă la îndoială, că legea asta tot de oameni e făcută și că jurămintele
sunt și ele convenții,
până la urmă. Sau majoritatea jurămintelor,
nu? Ăsta sigur e o convenție.
Viața e
altfel.
Iar
cuvintele sunt cuvinte.
Dar și cuvintele mele sunt cuvinte.
Chiar și „libertate”.
Și ce
nu e un rol? Eu nu joc un rol când zic ceva și
îmi sună fals? Când mă îmbrac
într-un fel anume, ca să am mai multă
încredere în mine? Când exagerez o poveste pentru
efectul comic sau dramatic?
Când nu reușesc să mă deschid față
de oameni, nu joc un rol, într-un fel, fără să vreau?
Și,
brusc, stăteam pe o bancă, se
întunecase și scriam în aplicația
Notes a telefonului dialogurile mele cu Diana (care, în scurt timp, au devenit parte
din piesa A wo-man). Și deveneam altcineva, inevitabil, ca de multe ori
atunci când scrii ceva. Adică, tot eu eram, dar cu unele trăsături
mai exagerate. Eram intruzivă și pe alocuri nesimțită.
Diana – sau altcineva – a zis într-un video că nu
voia o viață în care să
ducă tăvi cu mâncare și băutură,
stând cu ochii în pământ de rușine – o rușine inexplicabilă – și
retrăgându-se apoi rapid în bucătărie.
Dar cine vrea o astfel de viață pentru
ea însăși?!
M-am gândit apoi că nici
oamenii care construiesc astfel de lumi nu sunt liberi. Cum poți să fii
liber când îi faci așa ceva altei persoane?
Începeam să
cercetez ce și de
ce mă doare și, dintr-o dată,
virginele jurate nu mai erau un fenomen abject, ci niște
oameni în carne și oase, cu personalități
distincte: unele simpatice și foarte inteligente, altele antipatice și
inaccesibile. Începeam să le văd, să intru în viețile
lor și să negociez – cu ce empatizez și cu
ce nu. Și iar mă
gândeam la corpurile acestor femei, care contau
atât de mult pentru comunitate. Și nu înțelegeam de ce. Nu înțeleg
nici acum. Și de ce libertatea și
viața privată
sunt văzute ca interșanjabile.
Și ca
antonime.
E interesant
că m-am întâlnit
cu aceste femei după ce
m-am simțit aromantică vreo
câteva luni – și n-am stabilit încă (eu
cu mine) dacă a fost o reacție
de autoapărare sau mai degrabă una
de tranziție – când treci de la un stil de viață la
altul sau de la un mod de gândire la altul. Dar simțeam
ostilitate și epuizare și, în final, indiferență. Și,
pentru o scurtă vreme, mi se strângea stomacul și de
la muzica pop, și de la săruturile de tip Hollywood, și de
la inimioarele roz pe cănuțele de pe rafturile din magazine. Totul părea
să se învârtă în jurul acestui sentiment care mie-mi suna fals și-mi
lipsea cu desăvârșire. Și pe care nu-l mai căutam.
Sau a fost o reacție naturală: pur și simplu, am consumat romantismul alocat pentru o
anumită perioadă; l-am scurs înainte de vreme sau în recipientele
greșite. Sau cine știe.
Cine știe ce înseamnă „corect”
sau „greșit”.
În noaptea aceea, am băut
puțin amaretto cu gheață și am
notat ceva de genul:
De ce au
ajuns chinurile acestor femei la mine, de ce au ajuns vocile lor la mine? Și ce minunat că e așa. Ce minunat cum acest subiect pe care
l-am respins a prins voce câteva ore mai târziu.
Totul se
învârte în jurul libertății, din nou și din nou.
De ce la mine? Și de
ce am ajuns să țin la voi?
Și,
apoi, câteva zile mai târziu, am visat-o pe Diana; blândă,
luminoasă, ne reîntâlneam la o petrecere și
îmi făcea cadou un album. Erau așa de
emoționante prezența ei și albumul modest pe care mi-l dădea
din tot sufletul. (În realitate, Diana a murit în 2023, au găsit-o
fără suflare în apartamentul ei din Durrës.)
Când m-am trezit, aveam foarte tare impresia că suferințele
virginelor jurate au fost convertite în altceva, deși nu
puteam spune exact în ce – tărie, înțelepciune, inspirație
pentru alții?
În lumea aceea nu există loc pentru femei ca mine, iar în lumea aceasta nu există loc pentru femei ca ele. Sacrificiul lor nu mai înseamnă nimic; acum, sunt văzute doar ca niște curiozități, un soi de patrimoniu viu și atât. Și lumea aceea se destramă, la fel cum și virginele jurate se sting din viață, una câte una.
text publicat pe Agenda LiterNet
Comments
Post a Comment