Scheletul de pasăre



Vocea și aburul (fragment)

David aprinde lumina în bucătărie, apoi în sufragerie.

 

Până la urmă, toți devenim memoria celorlalți.

Memoria și imaginația.

Toți, fără excepție.

Ne mutăm și lăsăm urme vagi, indicii;

Ne mutăm, la fel cum ne mutăm din corpul unui copil

În cel de adult.

 

Când aprinde lumina în camera părinților, aceștia încep să se trezească. Tatăl se întoarce pe partea cealaltă, iar, în scurt timp, Mama se ridică pe jumătate.

 

Ne mutăm și lăsăm colivia goală.

 

David ia sticla de șampanie, paharele și scrumiera de pe pervaz și le duce în bucătărie.

 

O să mi se uite vocea

La fel cum într-un teatru

Au fost uitate vocile actorilor

Au fost uitate și vocile celor care

Și le-ar mai fi putut aminti

(Cât de încărcat de uitare e totul!)

 

Mișcă cele două pahare goale ca și cum ar fi niște figurine care reprezintă doi actori. Apoi, le spală, le clătește și le lasă la uscat.

 

Dar uitarea nu e moarte, e absență,

E odihnă,

E pauză,

E momentul dinainte să te trezești

Sau să realizezi că ești în vis.

O să mi se uite vocea și privirea;

Din memoriile celorlalți

O să se șteargă probabil la fel de brusc

Ca urma degetelor mele pe oglinda din hol

 

Atinge aerul, cu palmele deschise, ca și cum ar atinge o oglindă, aflată în locul publicului.

 

Când, în fiecare sâmbătă,

Mama șterge oglinda și îmi spune,

De fiecare dată la fel:

 

MAMA (în timp ce se întinde, ca după un somn bun): Hai, măi, David, de câte ori te-am rugat să nu te mai spijini de oglindă...

 

David își încleștează repede pumnii și zâmbește.

 

Și tu chicotești, dispari și o iei de la capăt cu seriozitate

Din aceeași seară.

 

Deschide palmele și pipăie aerul-oglindă.

 

Te sprijini de oglindă când te încalți,

Când îți atingi fratele geamăn din spatele sticlei

– Frate și sclav, căci tu decizi

Când te privește în ochi și când dispare –

Și uneori aburești oglinda cu răsuflarea ta caldă de copil

Și apoi desenezi cu degetul arătător

 

Mimează că desenează tot ceea ce va menționa.

 

Pești, păsări, copaci, uneori oameni

(Niciodată mașini sau roboți sau zombi)

Îl desenezi pe Coco, dar niciodată

Fără pene și fără viață

Apoi ștergi ce ai desenat și aburești din nou oglinda

Și o iei de la capăt.

 

Șterge oglinda imaginară, apoi lasă mâinile jos, brusc întristat.

 

Ah! – ți-ai amintit acum:

În același fel se verifică dacă un muribund

Mai are suflare.

 

Mama îl mișcă ușor pe Tată, ca să-l trezească. El deschide ochii și cască zgomotos.


*


Lectura publică a textului Scheletul de pasăre, scris în cadrul rezidenței de scriere dramatică Drama 5, în regia Ioanei Toloargă, cu Adonis Tanța, Alina Mișoc, Cătălin Filip
7 octombrie 2021, REACTOR de creație și experiment, Cluj-Napoca
Fotografii: Bogdan Botaș








Comments

Popular Posts