Grație
Era una dintre acele seri foarte
călduroase de sfârșit august, într-un cartier periferic al Bucureștiului, unde
se află un lac artificial înconjurat de un parc destul de îngrijit. Xenia
trecea pe marginea apei, îndreptându-se spre o mică insulă unde avea să se
proiecteze un film clasic, în aer liber. Îi plăcea acolo. Cu poezia puțin
exagerată și puțin patetică a adolescenților, spunea că se simte bine ”în filme
și în bătaia ușoară a vântului”. Mereu se gândea că face parte din acțiune, că
e o parte discretă și tăcută din film, de undeva din afara cadrului, nearătată vreodată.
Destul de departe de lac, se zări
brusc o lebădă albă, superbă, care mergea prin parc, în mijlocul mai multor
oameni de toate vârstele și categoriile. Multă lume se strânsese în jurul ei.
Parcă oprise timpul cu simpla ei prezență. O priveau vânzătorii de înghețată și
de vată pe băț, cei care găteau mici și făceau fum în tot parcul creând iluzia
de ceață densă, chelnerii de la terase, copiii din cârca părinților, bătrânii
ieșiți la plimbare, cuplurile îndrăgostite care se țineau de mână, găștile de adolescenți,
puținii turiști care își exprimau admirația în engleza pe care o auzi mereu la
televizor; și cei din scaune cu rotile sau din cârje, și aceia care n-aveau
casă și dormeau pe bănci, și aceia care delirau și nu-și găseau niciodată locul.
Și Xenia.
Cei mai mulți oameni se adunaseră în
jurul lebedei ca s-o fotografieze, dar și ca să se fotografieze. În afara
fotografilor așa-ziși profesioniști, care încercau să ”imortalizeze” momentul captându-l
din toate unghiurile posibile, sărind dintr-un colț în altul și stând în toate
pozițiile, una mai caraghioasă decât alta (unul dintre ei chiar s-a cățărat
într-un copac), erau și oameni care se duceau pe rând, se așezau lângă lebădă,
la vreo doi-trei metri de ea, și pozau, zâmbind larg și nenatural în fața
camerelor celor care îi așteptau cu nerăbdare sau poate cu indiferență.
Câțiva copii zăpăciți au început să alerge
lebăda și s-o sperie. Erau mereu la un pas de a o prinde. O fetiță chiar a
aruncat cu suc de mere în ea și a stropit-o. Atunci, un bărbat a început s-o certe
și să strige la ea. Pe bună dreptate, se gândi Xenia. ”Ce, nu avem voie să ne
jucăm?” Până la urmă, copiii s-au îndepărtat de lebădă.
- Ce gât lung are! spuse un băiețel de
vreo 5-6 ani, care o privea plin de admirație. Mami, de ce nimeni nu zice
niciodată ”are gât de lebădă”? Toată lumea zice „are gât de girafă”. Și
lebedele au gâtul lung.
Xenia zâmbi.
Niște tinerei se opriră și ei la
lebădă.
- Ia, uite, bă! Ce-i asta, gâscă?
- Lebădă, coaie.
Aveau voci iritante, care lăsau
impreasia că nu știu să nu țipe, iar zâmbetele lor păreau să oglindească fidel lipsa
de cultură. Unul încercă s-o ardă cu o țigară, iar altul aproape o scuipă cu
bere, dar fugiră cu toții mâncând pământul când o vânzătoare solidă, cu șorț la
brâu și o mătură în mână, un patron de cafenea, cu o chelie intimidantă, și bucătarul
micilor, cu o furcă încinsă pe post de armă, îi amenințară fiecare cu ce putea:
cu chemarea poliției și cu o bătaie zdravănă – toate acestea pe coloana sonoră
a țipetelor celor din jur, a plânsetelor copiilor, înjurăturilor, criticilor
față de generația actuală, inevitabilelor „nț, nț, nț!”-uri, și tot așa.
O bătrână firavă și mică de înălțime, puțin
încovoiată, îmbrăcată modest, dar elegant, și parcă decupată din alte timpuri,
mai delicate sau cel puțin mai decente, se apropie încet de lebădă și îi
întinse cu blândețe un colț de pâine. Pâinea tremura în mâinie pline de riduri
și parcă înghețate ale bătrânei. Lebăda își întinse gâtul subțire mai aproape
de ea, o cercetă scurt, dar ezită, așa că bătrâna aruncă pe asfalt bucata de
pâine, pe care lebăda o mâncă numaidecât. Fără prea mulți dinți, dar cu modestie,
bătrâna zâmbi, îndepărtându-se lent și făcând câteva observații despre
frumusețea lebedei, cu voce joasă, pentru ea însăși.
Unii oameni vorbeau cu lebăda. Poate
așa trecea timpul mai ușor. Sau se simțeau mai puțin singuri.
- Ce e cu tine aici? De ce ai fugit de
pe lac? Hai, întoarce-te pe lac, să nu pățești ceva. Hai, urmează-mă. Vino.
Familiei tale îi e dor de tine. Și-a făcut griji. Nu e bine să dispari așa.
Chiar dacă se mai întâmplă neînțelegeri...
”De ce cred oamenii ăștia că știu mai
bine ce e mai bine pentru o lebădă? ” se întrebă Xenia. Se gândi la
curiozitatea oamenilor și apoi încercă să își imagineze cum vede lebăda toată
întâmplarea. Curiozitatea, uimirea și admirația nu păreau specifice și
animalelor.
- Poate a alungat-o familia ei, spuse
o voce de fetiță.
- A evadat de pe lac, constată un
băiețel.
- De pe lacul lebedelor, adăugă o altă
fetiță.
- Poate o rănește cineva! Un lup! De
ce n-o luăm acasă să avem grijă de ea? se auzi altă voce de fetiță, îngrijorată
de soarta lebedei.
- Poate a fugit de la închisoare, zise
un alt băiețel.
- Ce frumoasă e lebăda! se auzeau în
cor alte voci curate de copii.
O fetiță se apropie de ea și o mângâie
încet pe gât. Încercă să o pupe, dar lebăda se sperie și tresări,
îndepărtându-se. Fetița se sperie și ea și se dădu câțiva pași înapoi.
În zadar au încercat s-o facă să se
întoarcă pe lac. Lebăda își desfăcu aripile. Se auzi un murmur general de
admirație. Toată lumea o privi cu atenție, ca pe o dansatoare într-o clipă de
glorie. O intrusă superbă, în centrul unui haos. Stranietatea ei, delicatețea,
nesiguranța și neputința de a-și găsi locul.
”Sau ei – adică noi suntem intrușii.”
Lumea din jurul lebedei începea să
plece, risipindu-se prin parc, fiecare în direcția lui – unii la muncă, alții
la plimbare sau la joacă. Nu mai rămăseseră decât cei pe care aparent nu îi
grăbea nimic, pentru care, fără s-o exprime în cuvinte, mereu e timp pentru
frumusețe.
Lebăda mai făcu câțiva pași. Privi în
jur, la lumea străină care i se înfățișa. În trecere, alți oameni se opreau pentru
scurt timp la ea, ca s-o privească sau s-o fotografieze rapid, apoi își
continuau drumul.
Xenia privi întreaga scenă, chiar și
după plecarea spectatorilor. Apoi își
aminti de film. Pe care, câțiva ani mai târziu, avea să îl uite. Se uită la
ceas și își dădu seama că era cazul să se grăbească. Surâse calm și își
continuă drumul. Noaptea se lăsa blând.
2015 / 2019
Comments
Post a Comment