Povestea marionetei
*
Făcuse bine că plecase. Se săturase de invidia și
aroganța celor din jur. Adevărul e că nu îi compătimea; lemnul ei era altfel,
mult mai rezistent la umiditate și mai bine lustruit, strălucea altfel în
luminile scenei, iar încheieturile ei erau mai flexibile. Dar, își zicea ea, astea nu
sunt lucruri pe care le alegi. Numai sforile, deși zdravene, i se rupeau
tot timpul din cauza excesului ei de viață sau, mai simplu spus, a vieții
pe care o avea în ea. Şi îi erau mereu înlocuite.
Păpușarul era din ce în ce mai antipatic și ea luă
hotărârea să nu lase un mediocru supărat să-i distrugă tinerețea. La urma
urmei, păpușarii sunt un concept învechit. Au devenit inutili în secolul
nostru. Problema cu păpușarii e că nu-și
dau seama că nimeni n-are nevoie de ei. Sau nu vor să accepte. Nimeni care e
cineva, vreau să zic.
Păpușarul considera că nu există bătaie de cap mai
mare decât o marionetă care gândește și răsuflă ușurat când aceasta dispăru pe
neașteptate într-o dimineață de mai. „Eh! O gură în minus de mișcat. Și asta
nici măcar nu mă asculta!” Era adevărat. Marioneta nu suporta să i se spună ce
să spună. De asta își mișca mereu buzele altfel decât voia Păpușarul, făcându-l
adesea pe „maestru” (care, și așa, avea un început de Parkinson) să arate ca un
nepriceput, deoarece cuvintele lui și mișcările buzelor ei nu se sincronizau.
*
Păpușarii sunt
pentru marionete care nu au nimic de spus. „Marionete”... ah, ce cuvânt urât.
Oare poate să nu aibă sens peiorativ? Marioneta cugetă, trecându-și sforile
dintr-o mână în cealaltă, până când ajunse la o soluție. Decise să-și ia numele
de scenă Marie și se apucă serios de
textul primului ei show.
Se așeză la poalele unui copac și începu să țină
notițe. Nu luase cu ea decât o pătură și cât de multe foi de hârtie și creioane
ascuțite putuse căra. Și experiența de-o
viață, desigur. La un moment dat, se opri și reciti:
„În esență,
totul e lemn. Eu, hârtia pe care scriu, copacul de care mă sprijin. Toate elementele sunt conectate între ele
prin acest element, lemnul.” Așteptă puțin. E absurd?
Se opri. Vreau
să fac artă, nu filosofie, își zise. Suficient
cu existențialismul marionetist.
*
Se întinse și se gândi la viitorul ei. Dacă nu merge,
ce-ar putea face? Aș putea să țin
discursuri motivaționale pentru marionetele care, așa cum eram și eu cândva,
își caută calea. Da, ar putea face asta. Se pricepea la vorbit. Pe vremuri,
în teatru, chiar și cele mai invidioase marionete zâmbeau singure din colțul
gurii la câte o replică trăsnită de-a ei.
Dar astea-s
prostii. Cine are sânge în vine o să fugă, așa cum am făcut și eu. Nu-mi plac
pămpălăii cărora le ia o mie de ani să se pună în mișcare.
*
Se gândi la martirii de care nu știe nimeni. La toate
marionetele care au încercat să scape și, fiind prinse de păpușarii lor, au
fost pedepsite și aruncate în foc. Ar
merita un monument, așa se cade. Dar nu din lemn, desigur.
*
Era o marionetă ciudată. Nu se integra deloc în
comunitate. Logic, dacă m-aș fi integrat,
n-aș fi plecat. Dansa în proprii pași de dans și deschidea larg fereastra
pentru a-și umple plămânii din lemn cu aerul dimineții. Din când în când
spunea, cu o bucurie stranie în voce și cu mintea în altă parte: Am inspirație azi! Și începea să cânte
sau să recite versuri pe care le născocea și pe care nu avea unde să le noteze.
Avea simțul umorului, dar, de cele mai multe ori, nu era apreciat de nimeni.
Erau puține marionetele care știau să râdă. Și
atâtea glume de calitate se risipeau în van în aerul stătut al teatrului.
Se îmbăta cu mirosul strugurilor și se adresa lumii
(care, cel mai adesea, nici nu-și cobora privirea către ea): Și, dac-ar fi să mor, măcar știu că am
trăit!
Uneori patetică, dar mereu plină de viață, Marioneta
era o intrusă din pricina fericirii sale, a chefului de viață și a
creativității. Era prea visătoare și prea curioasă ca să se mulțumească să fie
legată prin niște sfori de niște degete antipatice și păroase de păpușar. Da, îl detesta pe Păpușar. Chiar și după
evadare, îi rămăseseră unele impulsuri produse de traume din trecut: visa că îl
prinde pe Păpușar, îi leagă cu sfori mâinile și picioarele și îl chinuie, așa
cum o chinuia și el pe ea. Dar se trezea repede și revenea la realitatea pe
care, în sfârșit, și-o făcea singură și la starea ei obișnuită: ambițioasă,
veselă și visătoare. Și cu un simț al observației poate puțin prea dezvoltat.
*
Continuă să lucreze la textul spectacolului. O marionetă prea vie pentru teatru. „Prea
vie”? Dar teatrul e mort? Un manifest contra sforilor și a replicilor, a
mișcărilor și poveștilor care nu sunt ale tale. Oricine poate fi marionetă, dacă nu e atent.
Din când în când se supăra, mototolea paginile și le
arunca cât putea de departe. Cum poate
cineva atât de autentic ca mine să scrie asemenea prostii artificiale? Se
necăjea, dar o consola gândul că, deși în trecut i se interzisese să scrie,
avea să învețe foarte repede, să capete experiență și să scrie texte originale,
profunde și, în același timp, ușor de citit.
Își încerca mâna și cu poezia. Ce rimează cu „lemn”? „Semn”? „Demn”? „Ferm”, poate?
Însă eseurile îi mergeau cel mai bine. Pline de vână,
revoltate, răzbunătoare, idealiste și cu o morală clară.
O horă de
marionete. Un teatru al oamenilor mânuiți de păpuși. Nu
sună prea greu de realizat, și nici prea suprarealist. E foarte vizual și
foarte poetic în același timp. De multe ori își explica ei însăși propriile
intenții prin fraze scurte de tipul „E o
metaforă”, pe care le nota la marginea paginii.
Și încă era nevoită să fie propriul critic de
specialitate și propriul public avizat.
*
O să fac un
film într-o zi. Se gândea la ținutele pe care le va purta pe platou și la cum va avea o
pălărie după care să fie recunoscută pretutindeni. Va striga „Acțiune!” și
„Tăiați!” și le va arăta actorilor cum se
face. Și voi fuma țigări scumpe în timp ce camera merge.
*
Cât îi plăceau clișeele! Cu toată setea ei de a
cunoaște și uimi lumea... Oscila de la o artă la alta și de la un vis la altul.
Arta nu e
pentru oricine și arta e pentru toți, se gândea ea înainte să adoarmă. Lumea e un cer înstelat și operele de artă
sunt stelele. Vântul de început de vară bătea ușor. Arta înfrumusețează lumea, arta hrănește lumea, arta e complet inutilă.
Făcu o pauză. Arta e destinul meu.
*
Scria.
*
Scria
zi și noapte.
*
„Era cândva o
marionetă, pe care toți o considerau stângace și neîndemânatică. Mereu schimba
pașii ordonați de păpușar și, câteodată, din cauza ei, toți erau nevoiți să
schimbe tot șirul poveștii, sau chiar să facă ce urau ei cel mai tare: să
improvizeze. Dar ea era singura care avea viață. Când toate celelalte se
odihneau încremenite în cutie, ca niște cizme vechi și dezumflate, ea dansa sau
explora străzile orașului în care poposise teatrul de păpuși la momentul
respectiv. Uneori o îngreunau sforile și lemnele de care era legată, pentru că
trebuia să le care peste tot ca pe niște lanțuri, și era chiar s-o dea de gol
la un moment dat (și oamenii să observe că lângă ei se află o marionetă vie),
dar ea le căra cu demnitate, știind că și ele fac parte din viața ei. «Sforile
astea sunt crucea mea momentan» își spunea ea, uneori și ca să se îmbărbăteze
și să nu spună că «Sforile astea fac din mine o biată sclavă». Era ambițioasă
și visa să se mânuiască singură. Voia să se exprime prin propriile mișcări, și
nu prin cele ale unui păpușar bătrân și ursuz, care mai suferea și de
Parkingson și, cu toate astea, în mod ironic, era vestit în tot ținutul. Voia
să spună ce are de zis, ce gândește, nu doar să mimeze că vorbește, și să se
audă în schimb vocea subțiată prostește a Păpușarului, care nici măcar nu
semăna cu a ei, și cu textele nu prea strălucite ale altora. Ea își dădea seama
de cât de slabă e calitatea producțiilor în care era obligată să apară și
suferea foarte tare din cauza aceasta și
uneori spărgea obiecte de recuzită. Celelalte marionete râdeau de ea, cu vocea
Păpușarului. Atunci el o numea «jucărie răzvrătită».
Ea într-adevăr
s-a răzvrătit și, luându-și firele în dinți, a pornit în pași de dans spre noua
ei viață, având deja în gând primul ei spectacol de tânără artistă marionetă
independentă, un one-marionette show.”
*
Într-o zi, descoperi o lamă ascuțită în iarbă, la
marginea pădurii. Își rupse sforile, eliberându-și complet încheieturile și
gleznele. Se simțea ciudat, puțin amețită și mult mai ușoară. Își privi sforile
cu un amestec de dezgust și nostalgie, dar îl învinse rapid. Viața nouă abia acum începe.
Își zgârie puțin încheietura dreaptă. Strânse din
dinți și îi curse o lacrimă. Nicio
problemă. Măcar la propriu să doară desprinderea de trecut. Totuși, păstră
sforile și le ascunse într-un loc sigur. Chiar
dacă depășit, trecutul rămâne important; nu trebuie să uiți niciodată de unde
ai plecat. Și, în fond, nu știi niciodată când o să ai nevoie de o funie.
*
Lacrimile
marionetei. Cele mai multe marionete nu au de ales. Drama unei marionete cu
identitatea dată din start. (Majoritatea marionetelor își primesc identitatea la naștere,
căci sunt confecționate la cererea regizorului, pentru a face parte din
spectacole viitoare – asta în teatrele serioase). Cele mai multe marionete rămân cu identitatea cu care s-au născut, care
e și nu e a lor. Dar ea era altcineva. Știa foarte bine că e altcineva.
*
Din când în când, făcea câte o pauză. Nu putea să fie
mereu în mijlocul unor crize și meditații intense despre existență, identitate
și creație. Nu putea face artă încontinuu.
Din când în când, se relaxa. Se așeza la soare și
privea natura prin lentilele întunecate și puțin zgâriate ale unor ochelari de
soare pe care îi găsise la marginea drumului. Și îi plăcea sucul de coacăze. Îl
bea printr-un pai, în ritm regulat, ca să n-o irite în gât.
Ce-i drept, nu
poți să fii în priză mereu. Cu atât mai puțin când ești din lemn și trăiești pe
cont propriu în natură.
*
Ar fi vrut să cunoască artiști, artiști adevărați, în
carne și oase, din lemn sau piele, cu care să stea de vorbă. Nu avea pe nimeni,
era în același timp singură și liberă. Dar se consola amintindu-și că, precum
auzise, toți marii artiști sunt morți. Hei,
și eu ce sunt? se întrebă deodată, căzând pe gânduri. Vie nu sunt, teoretic...
Și așa începea o nouă meditație filosofică în miez de
noapte.
*
Se gândea la ea însăși uneori. Nu știa cum se vede. Se
gândea că e altfel. Dar poate nu chiar atât de mult. Acțiunile ei nu sunt chiar
atât de impresionante. E curajoasă, da, asta nu poate fi contestat. Dar e și
privilegiată; nu oricine are personalitate. Se gândi la predestinare și la ce
amestec amețitor de destin plus decizii este viața. Și se întrebă: Cât din fericirea noastră și din statutul de
excelenți ni se datorează nouă? Că doar nu ești ieșit din comun doar fiindcă
vrei tu.
*
Apoi se gândea la iubire. Și iar la ea însăși. De ce m-ar iubi cineva?
*
Își aminti de trecut. Cândva, o fostă colegă îi
spusese: „Dacă mai gândești mult, or să-și plesnească sforile!” Restul
începuseră să râdă, în lipsa lor de
creier.
„N-au decât să plesnească!” le replicase ea furioasă.
Acum le compătimea. Cine știe ce mișcări penibile și
neinspirate făceau chiar în acest moment, fără să știe și fără să poată avea
vreo părere.
Da, e adevărat
ce se zice: personalitatea e un dar.
*
Îi voi șoca.
Dar n-o să stau să mă gândesc prea mult cum să îi șochez. Voi fi neașteptat de
neașteptată fără să mă gândesc la ce așteptări au ei.
Și o să reușesc
chiar acolo, în lumea oamenilor.
Dar, de fapt,
care e diferența dintre oameni și marionete? Oamenii sunt ca niște marionete
mai mari, fără sfori și din carne și oase, în loc de lemn. Să aibă sforile
invizibile? (Asta e o metaforă pe care încă încerc s-o înțeleg.)
*
Și mie îmi bate
inima.
*
Uneori i se făcea teamă. Da, și marionetele se tem.
(Deși lumea tinde să creadă că ele nu au ce pierde.) Ea, singură, printre
atâția oameni. Cât și-ar fi dorit să aibă un prieten, un singur prieten în care
să aibă încredere.
Și ar fi vrut să poată ține de mână pe cineva. Nu
făcuse asta decât forțat, în teatru, când era mai mică și nu se împotrivea atât
de mult mișcărilor Păpușarului (pe atunci, revolta ei era încă neconștientizată
și aproape exclusiv interioară). Nu luase de mână pe cineva decât pentru că
niște mâini și ațe i-o dictaseră. Dar
ea nu simțise nimic în acele clipe. Toți copiii rămăsereră înlemniți și atunci
„ea” făcu o plecăciune.
În realitate, nu știa cum se simte să ții de mână pe
cineva.
*
Mergea mereu singură pe drumul vechi de țară, mereu
chiar pe mijlocul drumului. Trebuia să fie foarte atentă. Fiind atât de mică de
înălțime, risca să nu fie văzută de șoferi și să fie strivită sub roțile
automobilelor lor. Adesea fredona câte ceva, de obicei melodii din spectacole
în care jucase. Cântece din copilăria ei, cum le spunea. Apoi se plictisea de
ele și voia să audă ceva mai complex și mai
matur. Dar, în pustietatea aceea, nu avea de unde. Așa că începu să imite
sunetul vântului și al crengilor copacilor, apoi al pârâului și chiar al
câtorva animale. Dar se plictisi repede. Socoti că are nevoie de o schimbare în
schimbarea ei.
*
Într-o zi, plimbându-se fără țintă, văzu indicatorul
către cel mai apropiat oraș. Ar fi putut face autostopul, dar cine ar fi oprit
să ia o marionetă? Își aminti de orașele pe care le vizitase în timpul
turneelor, când se furișa noaptea, fără știrea nimănui, și se întorcea
dimineața, înainte ca cineva să fi deschis vreun ochi.
Pentru prima dată, simți nostalgie. Acest sentiment
ciudat, care în același timp o înduioșa și îi rănea orgoliul, o făcu să decidă
că are nevoie de un spațiu nou. Fetele ca
mine trebuie să stea la oraș, se îmbărbătă ea și își șterse a doua lacrimă
din viață.
*
Uneori se chinuia când nu avea inspirație. Totul începe cu o frază care trebuie să-ți
vină. Apoi e simplu; urmează pagini întregi scrise pe nerăsuflate.
*
Nu vreau să
devin om. Pinocchio a făcut asta deja. Dar vreau să reușesc printre oameni.
Marionetele ar trebui să aibă mai multe șanse în societatea asta.
*
Se gândi că marionetele sunt mai longevive decât
oamenii și se întristă pentru ei.
*
Cine sunt? Ce sunt?! Om? Marionetă? Marionetă
vie? Om din lemn?
*
Într-o dimineață, se trezi cu straniul sentiment că e
orfană. Nu-l cunoscuse (nu avusese ocazia) pe meșterul care o confecționase.
Își imagina ce fel de om ar putea fi. Un
om în vârstă, cu experiență, dar tânăr în interior. Genul de adult care nu și-a
pierdut simțul umorului. Și nici imaginația. Ea era convinsă că, deși erau
despărțiți de ani de zile, ea rămânea capodopera lui. Și el nu avea cum să n-o
țină minte.
Marioneta considera că el era un om în vârstă, cu experiență, pentru că ea era impecabil
realizată. Lemn de calitate, flexibilitate și articulații impresionante. Deși
nu voise să recunoască, bătrânul Păpușar își dăduse repede seama că ei nu-i
trebuiau sfori – ba mai mult, că sforile acelea, indispensabile pentru restul
marionetelor, pe ea o încurcau, o îngreunau. De asta, din invidie, îi fusese
mai ușor să afirme că „este o împiedicată”. Marioneta era pictată cu multă
pricepere, în culori vii, mișcările ei erau grațioase, undeva între mișcări de
om și mișcări de marionetă, nici prea umane, care să te sperie, dar nici prea
rigide, de obiect mânuit.
*
Se gândi că nu e vie și se întristă. Apoi se gândi că
nu e moartă și se înveseli. Ce trebuie să
fac ca să mă considere vie? E vreun certificat pe care-l pot obține? Vreun mod
prin care mi-aș putea dovedi abilitățile de ființă vie? Ce fel de condiție
bizară mai este și asta a mea, condiția de marionetă? Dar de ce ar trebui să-mi
confirme cineva că sunt vie?
*
Se întrebă dacă are nevoie de vreun act de identitate.
Am nevoie de așa ceva, de o hârtiuță cu
un nume și un prenume cu care să fie și ei de acord? Nu, nu, e mai bine așa cum
sunt acum. Aș putea fi oricine.
*
Găsi un ciob destul de mare de oglindă și îl sprijini
de rădăcinile unui copac. Cum nu era mai înaltă decât o buturugă, se putea
vedea pe ea însăși destul de bine și, dacă se îndepărta suficient, se putea
privi din cap până-n picioare.
Se temea de bătrânețe, de faptul că chipul ei ar putea
fi șters de ploi și de timp, expresiile i s-ar decolora și i-ar dispărea treptat.
Se temea că nimeni nu-i va lustrui lemnul și nu-i va repicta chipul sau că nu va găsi
vopselurile necesare și nu se va descurca singură, urmând ca, în final, să
ajungă să arate ca o schiță, ca o marionetă neterminată, în tranziție.
Se temea, deși fusese vopsită bine și nicio așchie nu
se desprinse de ea până acum (și nici nu dădea vreuna semne că ar urma s-o
facă), dar știa că multă lume se temea de bătrânețe și de moarte și poate că
asta o influențase.
Dar de moarte nu prea avea timp să se teamă – pentru
că avea visuri prea mari.
*
Un regizor care avea fascinația trecutului montă un
spectacol în care folosi numai lumânări și candelabre pentru iluminarea scenei,
metodă pe care mulți o considerară romantică, dar nepractică. „Ne topim ca
ceara!” spuneau unele voci, dar ea nu era afectată. Necazul veni când un actor
secundar călcă pe materialul costumului mult prea lung pe care îl purta, se
împiedică și căzu peste un suport de lumânări. Focul se răspândi rapid și lumea
intră în panică, îmbulzindu-se și făcând mișcări bruște și agresive pentru a
ieși cât mai repede din sala de teatru.
Fugi și ea, împreună cu oamenii. Nu vreau să devin lemn de sobă peste noapte. Observă că toți erau
prea distrași ca să observe că o marionetă alerga alături de ei și își notă
asta în carnețel, în aceeași noapte. Oare,
și pielea mea s-ar vindeca treptat, dacă n-aș avea arsuri grave?
A doua zi, Marioneta citi în ziar cuvintele de apărare
ale regizorului spectacolului. Ce avusese de spus în apărarea sa? Doar atât:
„Niște incompetenți”.
*
Își aminti de noaptea când bătrânul Păpușar o
pedepsise, închizând-o într-o ladă cu jucării vechi. Un cap de ursuleț de pluș
aici, o mână de păpușă Barbie mai încolo. Practic, era ca și când un om ar fi
fost închis într-o ladă cu membre și cadavre în descompunere. Corpul unei
păpuși de porțelan scârțâia teribil sub corpul ei care se zbătea să găsească o
cale de ieșire. Sunetul o zgâria pe creier și, pentru prima dată, simți că
urăște porțelanul (fu prima și singura ei izbucnire rasistă). Ulterior, după
multe încercări eșuate, jură că, dacă avea să iasă vreodată de acolo, îl va
sugruma pe Păpușar cu propriile ei sfori. Apoi fu la un pas de a lăcrima, dar
nu lăsă ca aceasta să fie prima ei lacrimă și, până la urmă, chinuită, se lăsă
furată de somn.
A doua zi dimineață, soarele pătrunse atât de frumos
printr-o crăpătură a lăzii, încât ea uită de orice tendință criminală avută cu
o noapte în urmă. Se bucură de razele de soare, imaginându-și că soarbe dintr-o
delicioasă cafea la ibric cu puțin zahăr. Calitate
superioară. Începu să viseze cu ochii deschiși, mâna rămânându-i în aer,
mimând că ține de toartă o ceașcă de cafea. Dar visarea îi fu brusc întreruptă
de o altă mână, bătrână și păroasă și de om – cea a Păpușarului căruia,
pare-se, îi trecuse supărarea din ziua precedentă.
Știam eu că
bătrânul nu e chiar atât de prost! gândi ea încă buimacă din pricina revenirii bruște și
nedorite în realitatea de zi cu zi.
*
Se
gândi iar la condiția de marionetă. Ce umilitor. O astfel de condiție n-ar
trebui să existe într-o societate sănătoasă. Dar noi nu trăim într-o societate sănătoasă.
*
Nimănui nu-i
place o marionetă inteligentă, asta se știe.
*
Scria. Selecția era dificilă uneori. Rozând ca un
castor capătul creionului, se întreba: Să
scriu despre când era să mă atace o vacă? Dar despre momentul când țăranul
acela sărac a vrut să mă ia și să mă facă cadou nepoțelei lui? De parcă eram
proprietatea lui; țăranii cred că totul le aparține. Ah! Trebuie neapărat să
scriu despre noaptea când licuricii m-au înconjurat și mi-au luminat foaia de
hârtie cât am scris scenariul ăla.
*
Scrise o poveste bună de spectacol, captivantă, dar
fără final. Oare ce final să-mi dau?
Cugetă și iar cugetă, întorcând povestea pe toate părțile. Să recunoaștem, oamenilor le place puțină dramă. Oricât s-ar bate cu
pumnii în piept că vor „happy end”, tot o lacrimă sănătoasă și argumentată e
mai bună decât un sirop. Plus că eu nu vreau să scriu o dulcegărie. Chiar așa.
Chiar dacă nu merit asta, pot să mă omor. În poveste, desigur. Toată lumea știe
că lemnul arde frumos.
Își aminti de o bătrână care îi spusese mai demult că,
dacă visezi moartea cuiva, îi prelungești viața. Să fi fost valabil și cu
moartea în ficțiune? Va trăi mai mult, dacă își omoară alter ego-ul? Eh, își zise ea, marionetele oricum sunt longevive. Important e cum trăiești. Și apoi își notă în carnețel
ultimul gând, pentru monologul final.
*
Își luase o sticlă de vin pentru a sărbători primele
pagini bune scrise. De fapt, găsise o sticlă neîncepută de vin roșu
la marginea pârâului (probabil niște oameni o puseseră la răcit și o uitaseră
acolo). Chiar la fix. Uitarea oamenilor
vine mereu la momentul potrivit, rosti ea și sparse gâtul sticlei cu o
piatră, apoi începu să bea. Puțin amețită, privi luna plină și se întrebă cu
seriozitate: Dacă oamenii pot face
marionete, marionetele de ce nu pot face oameni?
*
- Te exprimi foarte plastic pentru o marionetă!
Teoretic, n-ar trebui să ai limbaj de lemn? o întrebă izbucnind în hohote de
râs un editor falit și beat, care cel mai probabil fumase recent ceva nociv
pentru creier, clar diferit de tutun. (Cum altfel ar citi manuscrisul unei
marionete?)
Adulții ăștia –
trebuie să-i îmbeți ca să te ia în serios.
Marioneta dădu manuscrisul la citit câtorva oameni,
toți adulți. Și toți o dezamăgiră
prin reacțiile lor. (Din păcate, majoritatea copiilor care ar fi înțeles încă nu știau să citească.) Se simți trasă pe sfoară și asta îi lăsă un gust neplăcut,
care inevitabil îi aminti de trecut.
La sfârșitul zilei, se așeză pe o bordură din centrul
orașului și oftă, lăsând privirea în pământ. Cine se crede toată lumea?
*
Avea nevoie acută de un prieten. Doamne, cât își dorea
un prieten! Dar era atât de complicat să ai încredere în cineva. Studiase cu
atenție oamenii și își dăduse seama că, în afara unor excepții greu de abordat,
copiii, în special cei mici, ar fi singurii care ar crede cu adevărat că stau
de vorbă cu o marionetă vie. Vie, da. Se convinsese că e vie. O marionetă fără
sfori, independentă. Deși ei n-ar folosi cuvântul „independentă”, i-ar înțelege
sensul poate mai ușor decât adulții responsabili și lipsiți de simțul umorului.
Trebuia să găsească un copil. Cineva de încredere.
Oricum, copiii sunt mult mai de încredere decât adulții. Un copil fără părinți,
dacă se putea.
*
Se opri în dreptul orfelinatului și începu să îi
studieze. Unul dintre ei stătea într-un colț foarte tăcut și îngândurat. Îl
alese pe el. Trebuia doar să-l prindă într-un moment singur.
*
Marie și băiețelul se luară de mână și porniră. Se
adăpostiseră cât putură în podul teatrului. Noroc că băiețelul era doar un pic
mai mare decât ea și o putea urma oriunde. După ce în pod începu să plouă, apa
intrând prin crăpăturile din acoperiș, fură nevoiți să-și găsească altă casă.
Copilul era palid și arăta de parcă mereu i-ar fi
somn. Marie remarcă de trei ori cu voce tare că nu vorbește prea mult, până își
dădu brusc seama că era mut. Se scuză, adăugând apoi: Nouă, marionetelor, ne pică fisa mai greu. Copilul zâmbi, fără să
pară deranjat sau stânjenit de ceva. Apoi Marie începu să cugete și căzu într-o
visare în care și-l imagină pe puști un viitor mim de succes. Textele ei plus
pantomimă... Măști faciale – cine nu le
iubește? exclamă în sinea ei plină de entuziasm.
*
Fură neatenți și poliția îi văzu împreună pe stradă.
Copilul era căutat de câteva zile. Doi polițiști alergară în direcția lor. Dar
băiețelul era suficient de isteț și o luă pe Marie în brațe, iar ea înțelese și
se prefăcu imediat a fi doar din lemn. Chiar și așa, el fu dus la secție și,
după aceea, înapoi la casa de copii.
Luat prin surprindere de strânsoarea mâinii unuia
dintre polițiști, copilul o scăpă pe Marie, care, îndurerată, zăcu pe asfalt și
ieși din rolul de simplă marionetă numai când se asigură că cei trei se
îndepărtaseră suficient.
Îl văzu pe copil întorcând capul și privind-o preț de
o clipă.
*
Descurajată, merse mult pe jos până se așeză la
marginea unei străzi liniștite, ca să se odihnească. Amintirile din ziua care
tocmai trecuse se amestecară cu cele ale întregii ei evadări și aventuri și cu
pasaje din manuscrisul ei, care încă nu avea
succesul sperat, și cu primele fragmente de vis produse de subconștientul ei.
Se gândi că lumea nu e prietenoasă, dar nu deznădăjdui.
Adormi și își visă propria facere. Lemnul din care era
făcută stătea așezat pe o masă cu multe unelte, în așteptare parcă. O voce
blândă și prietenoasă spuse: Am
inspirație azi!
Comments
Post a Comment