Un loc ceva mai dulce decât iadul
Se spune că, în pictura „Două
drumuri”, pictorul albanez Kolë Idromeno și-ar fi reprezentat câțiva
contemporani în drumul către iad. Tipic, gândi el când își aminti de asta, și
zâmbi amar.
Imaginea picturii lui Idromeno îi
reveni în minte în timp ce îi deghiza pe câțiva dintre oamenii care răniseră în
personajele din noua sa lucrare în pastel. O va intitula Furie; doar s-a născut din furie. Nu a personajelor, ci a lui față
de ele.
Sau față de cum stau lucrurile.
Făcea probe pe ciornă pentru a vedea
cum se potrivesc culorile una lângă alta înainte să le pună pe hârtie.
Ăștia nu sunt în iad. În orice caz, nu
mi-am propus să fie. Vreau să-i pun într-un loc ceva mai dulce decât iadul, mai
relativ, mai mediocru; cum să zic, mai potrivit pentru ei...
Nu că iadul ar fi dulce.
Își alese trei nuanțe de gri, un
galben-floarea-soarelui și un oranj pe care te-ai aștepta să-l vezi într-un
apus de soare. În ultima clipă, schimbă oranjul – prea blând, prea romantic...
– pe un roșu aprins.
Doamne, dar ce se poate crea din
furie?! N-am nici compasiune, nici înțelegere, nici iertare în clipa asta; o să
fie o lucrare urâtă.
Dar continuă.
Nu se poate crea din ură, ci doar din
lupta cu ura, se gândi el. Dar eu acum nu lupt; de data asta, nu.
Schița era aproape gata, iar el începu
deja să coloreze parțial, cu mare atenție. Hotărî să-i lase palizi pe toți. Le
va colora totul – părul, hainele, încălțămintea, bijuteriile –, în afară de
piele. Simțea că trebuie să îi facă palizi, ca niște morți.
Pentru că sunt morți, sufletește.
Pielea lor nu va avea decât culoarea
hârtiei, iar ei vor părea fără viață.
Cine amărăște viețile altora merită să
fie fără viață în artă.
Se consola prin gânduri – unele
remarcabile, altele obișnuite sau chiar răutăcioase din pricina furiei – pe care nu le nota niciodată.
Îi caricaturiza, îi era milă de ei,
era fără milă când le exagera trăsăturile și „imperfecțiunile”, se îndoia că e
bine ceea ce face, dar nu se putea opri.
Lui S. îi lungise nasul până când mai
avea puțin și-i ieșea din pagină. Dar nu-l lăsă să se extindă într-atât, căci
nu voia să dea în comic, ci doar în grotesc. Îi micșorase ochii și îi subțiase
mult picioarele, făcându-i-le considerabil mai strâmbe decât erau în realitate.
Se uită la ea. La ea, din lucrare. Mormăi ceva între satisfacție și dezgust,
apoi îi desenă părul blond, ondulat, vâlvoi – perfect fidel realității, pentru
ca, în cazul în care ea (cea din realiate) va decide vreodată să-i urmărească
traseul artistic, să nu-i fie greu să se recunoască.
Muze – rosti el ironic și scuipă fără
salivă.
Apoi trecu la foștii lui prieteni de
la școală – care m-au trădat fără să le fac nimic.
Ce porcărie.
De data asta, le accentuă viciile. Pe
unul îl făcu bețiv, pe altul curvar, iar, pe al treilea... al treilea nu prea
avea personalitate, doar făcea ce-i spuneau alții – așa că-l lăsă fără chip.
Râse. Parcă eu aș fi mai breaz.
Și apoi îi desenă anonimului un cucui,
ca să se remarce și el prin ceva.
Sunt rău.
Și încă mai era atâta loc liber pe
hârtie.
N-o să iasă nimic.
Analiza locurile goale, care-și
așteptau victimele. Madame A., profa de franceză din generală?
Asta nu înseamnă să creezi.
Totuși, m-a chinuit. Și ar încăpea în
colțișorul ăsta.
Ziseră că e nesincer, ascuns,
profitor, îngâmfat, netalentat, „pe pile” și multe altele.
Fantezii!, strigă el cu voce tare.
Ficțiune!
Se calmă. Asta a fost de mult.
Am un car de defecte din care puteți
alege, de ce trebuie să-mi inventați unele noi, în bârfele voastre nesfârșite?!
Dar asta a fost de mult. Se calmă.
Își privi personajele.
Totul să le dai și totul or să vândă.
Rămase nemișcat.
Intră din nou în dialog cu oamenii și
cu conflictele din trecut.
Pizda mă-sii.
Era greu să pună stop atunci când
începea. Relua aceleași explicații, replici geniale pe care nu le dăduse la
timp, refuzuri imaginare ale dușmanilor
care, bineînțeles, tot în imaginație, cereau să se întoarcă la el; să-i
primească înapoi.
Aoleu! că iar încep și mâine dimineață
mă mai opresc.
Trase adânc aer în piept și expiră
încet. Își știa bine slăbiciunile.
În viața mea relativ scurtă de până
acum, am făcut unele greșeli destul de grave. Față de mine însumi, zic; în
raport cu alții, cred că am fost mai echilibrat.
Trase o linie roz pal lângă una verde
crud, pe ciornă, ca să vadă dacă nuanțele merg bine împreună.
Am încercat să par mai puțin decât
sunt.
Se strâmbă. Folosi verdele crud ca să
coloreze o mânecă lungă.
Ca să-i mulțumesc pe alții sau ca să
previn îndepărtarea lor. Dar cum să desenez așa ceva?
Își continuă lucrarea, încercând să nu
se gândească încă la următoarea. Reuși să se concentreze doar pe ce avea în
față.
Și greșelile față de mine însumi, își
spuse în timp ce colora cu roșu pălăria uneia dintre victime, mi-au atras
pedepse în relațiile cu ceilalți.
I se amestecau gândurile. Nu mai știa
ce vrea. Ce tot mâzgălește aici? Nu-și dădea seama dacă e moale ca un
papă-lapte sau aspru ca o brută. În minte avea fețe, voci, secvențe, gusturi,
impresii și tot felul de alte fantome ale memoriei pe care încerca să le alunge
sau față de care se deschidea. Plus meditațiile din prezent și câteva frânturi
nesigure, imaginare de viitor.
Oamenii pleacă. E un adevăr universal
și un clișeu insuportabil.
Insuportabil.
Dar cum să reprezinte asta? Cum să
deseneze – fără să pară plângăreț și patetic – că toți, toți ăștia l-au părăsăit sau rănit,
îndepărtat sau izolat?
Niciunul nu prea s-a zbătut să rămână
cu mine. Au plecat cum ai pocni din degete.
E o luptă crâncenă până ajungi să
ierți pe cineva. Apoi, după ce te-ai eliberat, în sfârșit, trebuie să menții
iertarea, să nu cazi iar în aceleași înjurături și planuri minuțioase de
răzbunare.
Să nu cazi înapoi în „neiertare.”
Scăpă un creion pe jos.
Futu-i.
Se fâstâci, își reproșă printr-o
grimasă că iar a înjurat, se aplecă și îl ridică.
Era înalt, slab, iar capul îi atârna
puțin din cauza gâtului subțire și un pic cam lung. 27 de ani. Începu să se nu
se mai vadă ca pe o victimă.
Când ești rănit, nu trebuie să mai
faci și pe victima, că se duce totu’ de râpă; nu te mai iei nici tu însuți în serios.
Crezi că viața ta e grea? Uită-te în jur.
Și, totuși, comparaison n’est pas raison.
Bucătăria era mică și ținea loc de
atelier. Masa era plină de creioane cerate, ciorne, lucrări neterminate, pahare
de apă pe jumătate pline, o tabacheră argintie și, undeva pe sub niște hârtii,
o brichetă. Deschise geamul. Căldură de mijloc de iulie, amplificată de
dominanța asfaltului și a cimentului, dar măcar se lăsa seara. Privi spre parc.
Oamenii ieșeau la plimbare, de undeva dintre niște copaci se zărea un fel de
ceață (fumul produs de grătatele cu mici), traficul era blocat la ora asta,
oamenii călcați pe nervi, iar el stătea
aici și lucra. Zâmbi triumfător la gândul propriei boeme și mai-mai că se
scuipă singur ca să nu se deoache.
Dar suficient!, se trezi din visare,
își turnă un pahar cu apă, îl bău, apoi, amintindu-și că și-a jurat că nu va
mai cocoloși, compătimi, proteja pe nimeni, înțelegându-l mai mult decât e
cazul și inventându-i scuze sau explicații de prisos, trecu la o nouă victimă.
Râse malefic și copilăresc, ca un personaj de desene animate. Era rândul cuiva
din familie.
Sângele apă nu se face, desigur, dar
ăsta chiar merită o lecție.
Acum abia avea răbdare să coloreze.
Combinația de entuziasm și revoltă, de tristețe și dorință de răzbunare se reflectau
pe hârtia din ce în ce mai populată de caricaturi autobiografice. Tehnica lui
părea s-o ia razna. Cumva îi plăcea lucrarea, dar cumva i se părea urâtă.
Păi, ce, răzbunarea e frumoasă?
Auzise în repetate rânduri că ar fi
dulce, desigur, dar nimeni nu apelase vreodată la frumusețe ca să descrie
răzbunarea. Răzbunarea e dulce, mai dulce decât locul ăsta – în care-și ducea
personajele și care era mai dulce decât iadul.
Persoana din familie arăta acum
decadent, dezgustător și deplorabil, ca un clovn hidos care se crede o mare
frumusețe hollywoodiană.
Foarte bine.
Stătu o clipă, apoi îi mai înroși
obrajii, ca să-l ironizeze și mai tare; doar e mereu furios.
Și el era furios. Merse pe hol, ca să
se privească în oglindă și să verifice dacă nu cumva și el avea obrajii roșii
de furie, apoi se întoarse și-și zise că e de la căldură, și în mod sigur nu
pentru că ar fi rude.
Renegă toate legăturile de sânge cu
cei care i-au ironizat munca (din răutate, nu că s-ar fi priceput vreun pic),
care i-au supărat părinții, care l-au păcălit și necăjit și făcut să plângă în
copilărie, cu toți cei care au vrut să-l convingă să se facă avocat sau doctor
sau... care era a treia chestie?, ca și cum ar fi avut ei habar de ceva în
legătură cu el, cu viața, talentul, destinul sau aspirațiile lui.
Le renegă și, pentru el, contă la fel
de mult ca și cum le-ar fi renegat de față cu întreaga familie, cu toți
predecesorii și urmașii, în fața statului și poate chiar și a familiei regale –
și nu doar de față cu el însuși.
Doamne, ar trebui să mă calmez. De
unde e toată furia și unde se duce?
Își privi lucrarea.
Avea atâta amar în el, încât îi venea
să plângă, dar se îmbărbătă repede și luă ascuțitoarea, pentru că vârful unuia dintre
creioane se tocise.
Acum toată lumea știe mai bine. Ești
artist și toată lumea vrea să te convingă să te faci altceva. Ești artist și
toată lumea vrea să te convingă că ai să mori de foame.
Scuipă din nou în aer, fără salivă.
Sigur, foarte înțelept, hai să
uniformizăm destinele tuturor, ca și cum am fi atotcunoscători în privința
trecutului, prezentului și viitorului. Să punem totul într-un șablon.
Era unul dintre acele discursuri
glorioase pe care le ținea uneori în minte și pe care nu avea să și le mai
amintească vreodată.
Da, viața e nuanțată și complexă și
nimeni n-are dreptate absolută, dar, în tabloul ăsta, eu decid și nuanțele, și
dimensiunile, și contrastele.
Continuă să lucreze la hainele
personajelor, în timp ce soarele apunea. Lucra cu grijă și precizie, ca să nu
strice tot ce făcuse până acum. Încă nu era pe deplin convins că e o idee bună
să facă tabloul ăsta.
Se gândi la fundal. Vru să opteze
pentru o singură culoare, poate mai multe nuanțe de gri, apoi se gândi la un
fundal în dungi orizontale albe și negre – să amintească de închisoare.
Cu răutatea de care au dat dovadă,
normal că nu sunt liberi. Da, toată lumea lor e o zeghe.
Clătină din nou din cap, afirmativ.
Foarte bine: Idromeno îi duce în iad;
eu le mai dau o șansă.
Se opri. Se gândi iar că, acum, el e ăla rău; că nu știe cum ar trebui să se
comporte omul în situații de acest gen, când e rănit până la furie de lungă
durată; apoi că n-ar trebui să aibă milă, pentru că arta făcută cu milă e egală
cu arta nefăcută deloc; apoi că un fundal
în nuanțe de gri s-a potrivi cel mai bine cu mediocritatea majorității
personajelor.
Își privi lucrarea cu atenție. Ce
urâte sunt cele mai multe lucruri neterminate – clădiri, haine, desene, filme
până nu e gata montajul, texte pe ciornă.
Observă că mai toate exemplele care-i
veneau erau din artă.
Își privi din nou lucarea neterminată.
Asta nu-i răzbunare, asta e o...
constatare. E un proces verbal... vizual.
Clătină din cap, afirmativ.
E o operă de artă!
Afirmă asta brusc, cu voce tare,
încrezător și fără nicio umbră de îndoială.
Lumina scădea în intensitate și el își
aminti de zilele grele, de spaime, blocaje, neputința de a comunica cu oamenii
din jur, înstrăinări, vorbe amare fără motiv, înjurăturile lui, ceea ce
inventaseră alții despre el, bârfe, bârfele lui despre ei (sau ele), unele
schimburi atât de neplăcute de replici, izolarea impusă de ceilalți și cea
aleasă de el, ieșirile lui întru totul colerice.
Nu de prost i-a dus Kolë pe toți în
iad.
(Dacă chiar i-a dus și nu e doar o
speculație.)
Aprinse becul. Simțea un soi de
solidaritate. Luă o pauză și fumă o țigară – era a treia pe ziua de azi, iar el
nu fuma niciodată mai mult de una, și niciodată în compania altor persoane;
fumatul era o activitate solitară, de care trebuie să te bucuri fără să auzi
fleacurile altora: că și-au pierdut bricheta, că să le-o împrumuți pe a ta, că
vor să se lase, că trebuie să se lase, că fumează prea mult sau că n-au unde să
arunce mucurile după ce termină.
Era singur, fără nimeni pe capul lui,
în gură având un gust amar și, în același timp, plăcut, iar, în fața ochilor,
un tablou de continuat.
Nu se simțea singur deloc. Prea obosit
și sătul ca să-și descifreze din nou vechile și recentele necazuri și
suferințe, prea împăcat ca să mai înjure sau să mai scuipe în aer fără salivă,
ridică privirea către cerul albastru închis ca cerneala și simți un fel de
glorie interioară, spirituală, care nu are de-a face cu nimeni altcineva în
afară de tine sau cu felul cum te văd alții; o glorie în care tu te privești pe
tine și, în sfârșit, chiar dacă nu va dura mult, îți place ceea ce vezi.
Stinse țigara, mai ascuți câteva
creioane cerate și se întoarse la lucru, ocupându-se acum de fundal. Traficul
se deblocă, ceața din fum de mici se risipi în stratul de ozon, pe cer apărură
stele – care se vedeau discret deasupra blocurilor cu lumini aprinse aleatoriu
la ferestere. Iar seara, liniștită și echilibrată, dădea semne că, în curând,
se va răcori.
Comments
Post a Comment