Garoafa roșie
Lui / Inspirat de River Phoenix
În
adolescență, am văzut pe internet fotografia unui actor de film american. Nu
știu exact ce m-a marcat.
M-am
documentat și am aflat că murise la începutul anilor ’90, la 23 de ani, la
scurt timp după ce celulele corpului se înlocuiesc în totalitate pentru a treia
oară. El și moartea lui au fost / fuseseră în vogă cu câțiva ani înainte ca eu
să mă nasc.
Am
început să am o obsesie şi să caut cât mai multe fotografii cu el şi informaţii
despre viaţa lui. Am răscolit internetul, am găsit tot felul de site-uri
fantomatice, fanclub-uri cu design
suspect, am citit articole scrise în anul morții sale, declarații ale celor
apropiați, relatări are viselor pe care aceștia le-ar fi avut după moartea lui –
în care el le vorbea și îi asigura că totul
e bine, citate din alți actori care declarau cât și-ar fi dorit să joace alături de el. Am citit despre o
viziune pe care mama sa ar fi avut-o, prin care afla că moartea atât de
timpurie a fiului ei se datora faptului că, înainte să se nască, el nu voise să fie pe această lume. Am
ascultat înregistrarea convorbirii telefonice dintre fratele lui și omul de la
urgență, în ultima sa noapte pe Pământ. Am consultat teorii și ipoteze ale
celor care l-au cunoscut și ale celor care nu l-au cunoscut, cu privire la
decesul lui; nu trebuia să moară acum
versus aceasta i-a fost soarta.
Mi-a
lăsat impresia că s-a născut fără nicio șansă, fără alternativă, într-o
confesiune tânără care promova relațiile sexuale între membrii familiei,
inclusiv copii, recrutarea făcându-se prin aceeași metodă. Cum era la modă, a
promovat vegetarianismul, protejarea animalelor, a mediului înconjurător, s-a
luptat pentru drepturile omului, pentru egalitate, contra rasismului, a
violenței, a războaielor ș. a. m. d. A fost remarcat într-o zi, în timp ce,
copil fiind, cânta pe stradă alături de frații și surorile lui (pentru bani
care să ajute comunitatea), și-a început astfel cariera foarte devreme și nu a
mers niciodată la școală.
Cei
care l-au cunoscut l-au descris ca fiind un copil cu o empatie ciudată, trist,
introvertit și uneori prea sensibil („simțea totul”), care visa cu naivitate să
schimbe lumea și nu știa să-și pună în aplicație bunele intenții. Matur şi
imatur în acelaşi timp. Știa să iubească pentru că primise dintotdeauna iubire
și prezența lui emana căldură. De multe ori simțea nevoia să se rupă de grup și
se izola brusc; rămânânea singur și îngândurat ore în șir. Lucruri relativ
banale, cât şi evenimente și fenomene (mai mult sau mai puțin) tragice din
jurul lui îl afectau într-un mod ciudat, ciudat de intens, astfel încât i se
întâmpla să plângă pentru oameni pe care nu îi cunoscuse niciodată. Războaiele,
atacurile teroriste, animalele care sufereau, oamenii care sufereau, animalele
pe cale de dispariție (și oamenii pe cale
de dispariție), foametea, condițiile proaste, nivelul scăzut de trai,
analfabetismul – toate aveau un impact puternic asupra lui.
Foto: Lance Staedler, 1987 |
Cineva a observat că nu există multe fotografii cu el zâmbind. Avea în privire umbra unei traume nespuse, a ceva nevindecat; frânt. Era conștient și pierdut în același timp. Lăsa impresia unui amestec de maturitate și copilărie – ar fi putut avea orice vârstă ar fi vrut, mai puțin cea din realitate. O maturitate combinată cu confuzia, o conștiință pe care n-o putea controla, dar nici exprima. Precizie și nesiguranță. Ca și cum ar fi avut ce să spună, dar n-ar fi putut nici să rostească, dar nici să rămână tăcut. Avea o intuiție pe care nu știa cum s-o folosească. Era cumva blocat undeva între adevăr și neputință. Unii l-au descris ca fiind prea bun pentru lumea asta, însă era, în multe feluri, dependent de ea.
Vorbea
de libertate și de importanța ei, însă încă o căuta. Era un spirit liber care
își descoperea treptat libertatea. Uneori râvnea la anonimat, își prelucra
înfățișarea în așa fel încât să nu fie recunoscut. Se bucura de liniște, de
lipsa sunetului aparatelor foto, i se odihneau ochii în absența luminii
biltz-urilor.
Am
urmărit interviurile cu el pe care mi le oferea internetul. A vorbit despre
ideile preconcepute transmise prin presă și televiziune, despre uniformizarea
opiniilor, limitarea perspectivei, fenomenul de banalizare generală. Lipsa de comunicare, înțelegere, afecțiune.
Libertatea. Dorința de a face artă, pe de-o parte, și dorința de celebritate,
pe de altă parte. Despre lipsa intimității unei persoane faimoase și despre
felul cum ea este prezentată de mass-media și percepută de public, în contrast cu felul ei de a fi din realitate. Posibila frustrare
produsă de acest contrast, crize ale personalității ș. a. De asemenea, îl
frământau cruzimea și lipsa de omenie; ele
nu pot fi oprite, dar contează enorm dacă oamenii devin mai buni unii cu alții.
Era preocupat atât de problemele la modă, cât și de cele rămase neschimbate de
secole. Se exprima simplu, nesigur, cu pauze și de multe ori nu își ducea ideea
până la capăt. Îi era clar ce vrea să
spună, dar nu și cum; era precoce în
idei, dar nu și în limbaj. Ceea ce voia să spună reieșea mai mult din energia
pe care o transmitea, din emoția vocii, gesturile și mimica, decât din
cuvintele sale.
Am
citit un fragment dintr-un așa-zis intreviu post-mortem cu el, publicat de secta
din care făcuse parte în primii ani ai vieții, prin care „regreta părăsirea ei”
și îi „îndemna pe oameni să i se alăture”, susținând că pe lume nu există „loc
mai bun în care să-L slujești pe Domnul”. Își cerea iertare pentru fiecare dată
în care consumase alcool, tutun și droguri, în viața reală sau pe ecran.
Regreta profund toate personajele negative pe care le interpretase. Respectiva
grupare afirma promt că „diavolul voise să îl distrugă, iar el se lăsase
ispitit, însă, într-un final, „fusese salvat”; „el” încuviința.
Am
studiat respectiva grupare. Îi cunoșteam scurta istorie, evoluția,
scandalurile, denumirile avute de-a lungul timpului, trăsăturile și practicile.
Știam câteva staruri care trecuseră la această „nouă religie revoluționară”.
Știam cine este actualul lider, cu toate pseudonimele sale semi-biblice, și
accesasem și site-ul comunității, care îmi oferea posibilitatea de a mă înscrie
și eu, completând un formular online.
El
mi-a lăsat impresia că ar fi vrut să (se) găsească,
numai că nu s-a aflat în locul potrivit, n-a avut timp suficient, n-a avut
șansa să caute unde trebuie. Era în decorul nepotrivit sau cu scenariul greșit
în mână și se zbătea să-și rescrie intuitiv replicile, numai că filmul a fost
pe neașteptate abandonat. Sau poate că toată acea nepotrivire era tocmai mersul
potrivit al lucrurilor; poate că, într-un moment neștiut de nimeni, tainic,
aflase tot ce avea de aflat, primise toate răspunsurile pe care le căuta.
I-am
văzut majoritatea filmelor. Nu știu de ce îmi părea atât de familiar. Eram
mișcată de moartea acestui om pe care nici nu-l cunoscusem. Dar mă gândeam că
nu doar mie mi se întâmplă asta; nu e nimic neobișnuit nici în șocul, nici în
atracția mea.
Mereu
am crezut că oamenii celebri, artiștii decedați care au un impact puternic
asupra vieților noastre, simt, în lumea în care se află, legătura pe care o
avem cu ei. Conexiunea noastră cu ei nu poate exista fără conexiunea lor cu
noi.
Într-un
fel, m-am gândit că morții trăiesc un pic și pe Pământ și că cei vii trăiesc un
pic și în lumea de dincolo de moarte. Morții prin amintire și viii prin
imaginație. Se face un schimb subtil de care nici nu ne dăm seama, de cele mai
multe ori. Dar sigur legătura dintre morți și vii constă în ceva mai mult decât
amintire și imaginație. Comunicarea dintre ei nu poate fi cunoscută pe deplin
și nici învățată; ea ori se întâmplă în mod firesc, ori nu se întâmplă.
M-am
gândit să scriu un eseu în ideea că e posibil ca fiecare om să aibă un suflet
pereche și pe lumea de dincolo, dar nu în sensul romantic și erotic, ci un suflet geamăn ca structură și esență, care să fie,
din anumite puncte de vedere, opusul lui (cum ar fi sexul, poziția pe glob
etc.). Mi-am imaginat totul foarte simetric.
Esența
omului este la mijloc, așezată între două oglinzi, care reprezintă cele două
lumi: viața și moartea. Ea se reflectă, diferit ca înfățișare, în amândouă.
Între cele două reflexii există un echilibru ciudat, neconștientizat, dar
desăvârșit. În cele două existențe se întrevăd urmele unei matematici
superioare, profund diferite de cea familiară nouă, pe care cei mai mulți
oameni nu o recunosc niciodată, sau nu au șansa să o sesizeze. Calculele
acestui tip de matematică nu pot fi făcute cu ușurință, căci nu aparțin acestei
lumi. Cele două reflexii au trăiri identice sau foarte asemănătoare (viețile
lor nu pot fi chiar identice; sticla din care sunt făcute oglinzile
are și ea importanța ei; viața și moartea nu sunt croite din aceleași materiale).
Ele
sunt proiecții ale aceluiași întreg în spații diferite și tânjesc (in)conștient
să se unească la mijloc sau într-una dintre lumi (noi fiind înclinați să credem
că ar fi vorba de Lumea Cealaltă). Sau se pot întâlni prin uniunea (ideală,
râvnită a) celor două oglinzi.
Dar,
multă vreme, ele nici n-au nevoie să se unească; ele comunică prin simplul fapt
că se aseamănă. Limba lor e asemănarea lor. Sau poate că nici n-au ce să-și
spună, sau, mai bine zis, n-are rost să-și spună ceva. Totul este spus de la
sine prin felul în care sunt concepute lucrurile. E suficient că se înțeleg
perfect una pe cealaltă; orice alt tip de limbaj (cu excepția creației
artistice) ar fi de prisos.
Astfel,
esența fiecăruia dintre noi ar exista undeva între viață și moarte, și noi am
fi, pe rând, reflexii ale ei în ambele lumi. Și am avea suflete pereche,
suflete gemene cu ale noastre, reflexii ale aceleași esențe, care ar locui în
lumea în care nu locuim noi. Practic, esența unui suflet se poate reflecta în
doi oameni, două trupuri, două destine diferite, care sunt legate în mod
misterios, prin ritm, structură și simțire, de obicei fără ca ei să știe, fără
să afle pe parcursul vieții, și trăiesc în paralel în lumi diferite.
Există
o continuitate în asta.
Eseul
meu n-a mai fost scris, pentru că n-aveam nicio idee despre ceea ce s-ar
întâmpla cu cele două suflete când reflexia din viață se mută în moarte. Unde
duce unirea dintre ele și ce se întâmplă cu esența aflată la mijloc?
El
era un talent adevărat, nu doar un chip plăcut cum tinde să rămână în memoria
propusă sau impusă de presă. Era de o frumusețe aparte, prin care se citeau în
același timp căutarea, chinul, maturitatea neexprimată, duioșia, scânteia,
inteligența. Mi-am imaginat roluri pe care le-ar mai fi putut juca. Cupluri din
care ar fi făcut parte pe ecran cu actrițe care îmi plăceau. Dar acum cel mai
mult își amintesc de el adolescentele cu tendințe vintage – printre care mă
număram și eu – care regretă pierderea unui băiat
atât de drăguț; „Ce frumos era! Ce păcat că a murit așa de tânăr! Ce nedreaptă
e viața!” etc., și nostalgicii după acea perioadă, care erau tineri când el
făcea filme și care îl asociază cu tinerețea lor. Frumusețea exterioară și
lăuntrică (evidentă sau simțită instinctiv) și moartea timpurie, neașteptată,
șocantă, a acestui om l-au fixat în memoria nu doar a celor care aparțin
generației lui.
Odată
am privit o fotografie cu el, i-am privit ochii (priveam atent ochii oamenilor
din fotografii, în speranța că voi afla ceva în plus față de ce se vede deja ).
Ochi de om care moare tânăr – mi-am
spus într-un moment de scânteiere poetică; mi s-ar
mai fi părut așa dacă n-aș fi știut că nu mai e în viață? Și apoi, când te gândești că nu au mai avut mult de clipit după
momentul în care au fost fotografiați.
M-am
uitat la chipul lui. De ce are ceva atât de matur și atât de conștient, într-un
trup de adolescent? E cumva ceva specific tuturor celor a căror existență este
întreruptă pe neașteptate? Ce e cu calmul acela, cu ritmul chibzuit al
vorbirii, de parcă ar fi avut tot timpul din lume? De parcă și-ar fi presimțit
destinul. Ce conștientiza, mai exact? E doar impresia mea că a știut unele
lucruri dinainte, că a putut presimți anumite părți ale viitorului (pe care eu,
desigur, nu le pot identifica, dar poate că le pot intui)? Mi se pare că
fotografia lui îmi vorbește. Mintea mea copleșită de gânduri și supoziții și-a
imaginat că, într-un moment al vieții, doar
pentru un moment, el a știut că o să moară devreme, că o să moară mai
curând decât s-ar aștepta oricine, și că, ani mai târziu, eu voi scrie despre el.
Care
e secretul celor care au murit tineri? Doar moartea le acordă maturitate în chip?
Sau ea există dintotdeauna, de când destinul lor e decis?
cadru din filmul „Running on empty” (1988), regia Sidney Lumet |
A
murit de supradoză. Pe trupul lui nu s-a găsit nicio urmă de înțepătură. O
trupă rock a compus o piesă în memoria lui. (Eu aproape am învățat versurile.) Piesa
a fost lansată în direct, la televiziune. Rating-ul a fost nemaipomenit. Câțiva
alți muzicieni au susținut concerte în amintirea lui. Biletele s-au vândut în
jumătate de zi. Tandrețe și compasiune îmbinate cu industrie și afacere.
Autenticitate, pe de o parte, și business, pe de alta. Presa a scris și a tot
scris. Unii zic că ar fi fost în viață acum, dacă s-ar fi intervenit la timp.
L-au numit „legendă”. Dar ce rost are să fii legendă, dacă nu mai ești viu? Nu
rezolvă nimic. Parcă ți s-ar da această denumire drept scuză. Cui îi trebuie
scuze când nu mai e aici?
Înmormântarea
lui a fost transmisă în direct. L-au fotografiat mort. Un fotograf – am
încercat, în zadar, să-i aflu numele –, deghizându-se, a reușit asta. I-a
vândut scump fotografia unui ziar celebru. 5000$. De ce presa nu-și retrage
biltz-urile nici când subiectul nu mai respiră? (M-am întrebat dacă omul acesta
a respirat vreodată.) De parcă ar vrea să se asigure că nu se va mai feri de
lumina lor orbitoare, nu se va mai încrunta, ea nu-l va mai deranja de data
aceasta.
E
atât de viu în filme. Omul ăsta nu e mort. Dar i-am văzut ultima fotografie.
Nu, nu pare să doarmă. Pare chiar mort. Dacă un trup nu mai are suflet,
înseamnă că cel din imagine nu mai e om. Dar cât de om e cel din spatele
camerei? Nu e corect să fotografiezi trupul cuiva. Nici măcar nu se poate
opune.
Moarte
pe filmele lor, moarte ulterior developată. Publicată în ziare, reviste, multiplicată
în mii de exemplare, cumpărată, apărută le televizor, publicată pe internet ani
mai târziu. Fotografiezi doar un trup fără suflet, el nu e acolo. Te lupți ca
să surprinzi un trup neînsuflețit, lipsa unui suflet din cineva – iar alții ca
tine comentează imaginea, îți comentează capodopera.
Te îmbogățești din asta. A meritat, până la urmă. Ai o satisfacție
dezgustătoare. Da, e mort, asta nu se întâmplă decât o dată, e singura ta șansă
– și ai reușit. Dar, de fapt, ai eșuat. Nici
măcar n-ai fotografiat pe cine pretinzi.
Descrierea
amănunțită a ultimei sale nopți. Tremura. Cineva l-a comparat cu un pește scos
din apă. Club arhiplin. Era Halloween. Medici și oameni costumați în jurul
ambulanței. Trupul lui a fost așezat într-un sicriu albastru.
Click aici pentru a vedea sicriul!!!
Trei semne de exclamare. Mama lui i-a așezat o garoafă roșie în sicriu. Au
fotografiat momentul, dar imaginea e puțin mișcată. Click pentru a mări imaginea. O lupă mică în centru, virtuală, cu
un plus minuscul în mijlocul lentilei. Descrierea lacrimilor celor prezenți.
Cine plânge isteric și cine rezistă cu solemnitate. Cine n-a vărsat nicio lacrimă. De ce acum până și
moartea e învelită în superficialitate? Descrierea locului, mâncărurilor,
ținutelor. Un asemenea mister acoperit cu atâtea detalii.
Toți
spun că a murit tânăr. Dar cine e cu
adevărat în măsură să judece?
Da,
chiar a murit tânăr.
Unii
spun că a murit devreme.
Contează
când mori numai dacă n-ai trăit suficient. În rest, poți muri oricând. Da, dacă
ai trăit, chiar poți muri oricând. Singura moarte într-adevăr tragică e a celor
care n-au trăit.
Moartea
lui timpurie mă provoca artistic.
M-am
gândit cum ar fi fost să scriu o variațiune a Luceafărului, în care ea să fie vie și el mort. Povestea ar fi
diferit destul de mult. Un vers ar fi fost: Nu,
tu nu ești mort, ești doar viu în altă lume, în altă dimensiune. Cei doi ar
comunica prin ce au în comun lumile lor. De exemplu, prin vis (așa s-ar fi și
cunoscut). În visul ei, el e viu. Și el o visează și suferă cumplit pentru că,
de ani de zile, fizic, continuă să putrezească și trupul lui descompus nu va
avea niciodată puterea de a o strânge în brațe. Trupul lui nu mai e casa lui și
el nu mai are nicio putere asupra-i, nu și-l mai poate controla. Acest lucru
l-a eliberat la moarte, dar, acum îl îngreunează. (Probabil e printre singurele
cazuri în care lipsa trupului te îngreunează.) Iar ei trupul îi stă în cale,
dar nu și-l poate părăsi, nu e momentul.
Iubirea
lor e ilogică (precum toate iubirile, de fapt), intuitivă și destinată
neîmplinirii. Ea e încă în corp; el l-a părăsit pe al lui de ani de zile. Ea
îmbătrânește, el o ia de la început în noua sa viață; vârsta lui este egală cu
numărul anilor de când s-a stins din viață. (Combaterea concepţiei conform căreia cei care au murit la o anumită
vârstă rămân veșnic la acea vârstă.) Astfel, fiecare comemorare este, de fapt,
o aniversare în altă lume. Și el e mort de atâta timp, încât au aceeași vârstă;
el e mort de când ea e vie. Adolescența pe Pământ și adolescența pe Lumea
Cealaltă. El îi cunoaște deja lumea, ea se teme de a lui. Uneori, ce simt se
amestecă cu ce visează (în special atunci când îi chinuie visul irealizabil de
a fi împreună) și imaginea unuia este deformată în celălalt (mai ales în cazul
ei, care încă se află pe această lume, în care mai poți fi influențat și unde
încă mai există „factori exteriori”). Sunt răniți de așteptările diferite pe
care le au și de neputința de a schimba mersul lucrurilor. Devine prea
complicat și asta îi distruge, implicarea celei de-a treia lumi: visul. Nu
visul din timpul somnului, ci visul sufletului și al minții; un tip de vis i-a
unit, celălalt îi desparte.
Ar
fi fost un poem de dragoste; un poem despre viață, moarte și vis. Despre
dragostea dintre viață și moarte, prin vis.
Acest
om a murit cu atât de multe visuri.
Ce
s-a întâmplat cu visurile lui neîmplinite, unde s-au dus, în ce spațiu au
ajuns? Există oare țară în care se duc visurile neîmplinite atunci când cei care
au visat se sting din viață?
I
s-au împlinit în vreun fel după moarte?
Care
este noua structură a visului, după moarte? În ce se preschimbă visurile, cum
visează oamenii după ce părăsesc lumea aceasta și la ce?
Mai
e nevoie de visuri pe Lumea Cealaltă?
Foto: The LIFE Picture Collection |
I
se comemorează moartea anual. E adăugat în liste cu alte „legende” care au
murit tinere. N-au nimic în comun, în afară de moarte. Și de statutul de
„legende”. Click pentru a viziona galeria
cu vedete care au murit tinere. Cum
arătau în timpul vieții versus cum
arătau post-mortem. Când îl cauți pe internet, ți se oferă sugestii de alți
actori sau cântăreți care au murit tineri. 50
de celebrități care ne-au părăsit incredibil de devreme. De parcă ar fi un
club în care i-au silit să se înscrie. Nimeni nu vrea să fie acolo, dar nimeni
nu poate riposta. 20 de staruri care au murit
de supradoză.
Internetul
e un loc bizar. Straniu, chiar. Toată lumea spune ce crede și foarte puțini
sunt cu adevărat întrebați. E un loc în care ții neapărat să fii auzit, mai
ales când n-ai nimic de spus. Păreri despre lucruri pe care nu le cunosc,
antipatii crâncene („până la moarte”) față de persoane pe care nu le-au
cunoscut niciodată, cu care n-au nicio legătură – oamenii găsesc în Internet un
refugiu, o alinare suspectă, un „ceva” care o să îi asculte. E un flux și
reflux de frustrații și lipsă a personalității. De pildă, în acest caz, anonimi
cu username-uri bizare exprimându-și
opiniile despre iubite ale cuiva mort de 25 de ani. Și nimeni nu vede nimic în
neregulă cu asta.
I-am
căutat numele, urmat de litera „F”. Mi-au apărut două opțiuni: mai întâi „funeral”, apoi „funny moments”.
Într-o
noapte, după ce citisem mult despre moartea lui, m-a apucat o spaimă ciudată. Ca și cum Moartea ar pluti pe aici. Sau
prezențe din afara lumii. Fără nimic din filosofiile și practicile asiatice, exotice,
precreștine etc. Oare omul acela are liniște? Ce e chemarea aceasta a lui? Cu
ce îl pot ajuta sau cu ce vrea să mă ajute el pe mine? Nu poate fi vorba doar
de creativitatea mea. În ce constă comunicarea noastră? Are el răspunsurile la aceste
întrebări? Care sunt replicile lui în acest dialog? În noaptea aceea am simțit
o energie în plus. Moartea părea foarte plauzibilă, dintr-o dată. E foarte ușor
să vorbești despre ea când nu conștientizezi că e mai mult decât un mit. Moartea
e foarte poetică atunci când nu realizezi că e reală. E ușor să filosofezi
despre ea când nu îți dai seama că ea e mai mult decât o temă pe care să
filosofezi.
Nu
realizăm cât de confortabil ne simțim în
lumea aceasta, decât la fiecare mic contact real cu moartea, cu conștientizarea
ei, sau cu alte dimensiuni, cu totul altfel decât ceea ce cunoaștem. Nu ne
gândim la asta de obicei, dar ne place și ne simțim foarte comod în realitatea
cu care ne-am obișnuit. Ne cutremurăm când simțim că ea nu e singura și că ar
putea fi întreruptă în orice clipă. Nu știm cât de comozi suntem până nu apare
această spaimă care dă gust lucrurilor.
Și
ce e moartea la vârsta asta? Te face să pari diferit. Chiar contează cum pari
când nu mai ești pe această lume? Te face să ieși în evidență. Pentru
celebrități e ca o ultimă reclamă, un mod final de promovare, nedorit. (Unora
le-ar suna a viitoare strategie de marketing.)
Cine
sunt ei să facă o listă cu oameni care nu mai sunt, cine sunt ei să atragă
atenția prin asta?
Moartea
transformată în tabloid.
Moartea
comercializată, devenită bârfă. Fiecare vine cu propria variantă, fiecare se
străduiește să șocheze, să aducă ceva nou, nemaiauzit. Fiecare vrea să devină
interesant prin moartea altuia. Un nou episod din Gossip Death.
Probabil
că, dacă ar fi trăit, aceeași presă ar fi comentat felul cum a îmbătrânit. Ar
fi zis că și-a pierdut șarmul din
tinerețe sau, dimpotrivă, că se ține
bine, e încă sexy.
Foto: Michael Tighe, 1993 (ultima ședință foto) |
Oare
s-a simțit tânăr înainte să moară?
Ce
a înțeles el din viața aceasta? A avut suficient timp să afle cine e, înainte
să plece? Și care a fost ultimul lui gând? Presa n-ar putea afla niciodată. Ce
trist pentru ei, ce titlu de știre au ratat. Ce satisfăcător că nu pot avea
acces la ultimul gând al cuiva; măcar de asta nu se pot folosi. Nu pot smulge
ultimul gând al unei persoane, ultima trăire, tresărire, impresie. Și nimeni nu
poate cumpăra așa ceva, nici măcar pentru 5000$.
Oare
a simțit că e devreme?
Am
realizat că fusese mai mult mort, decât viu. Adică: trăise mai mult acolo, decât aici. M-am cutremurat.
La
un moment dat, m-am liniștit. Omul n-a stat prea mult pe acest pământ, parcă a
trecut pe aici în grabă. S-a născut, a făcut câteva filme grozave și a plecat
mai departe. E o armonie în asta. Fiecare are propriul ritm. Poate că moartea
chiar este o eliberare, indiferent de
momentul în care vine.
Dar
de ce tot am senzația că n-a trăit suficient? După cum ni-l prezintă presa,
cert e că a murit suficient. A murit prea mult, mai mult decât e firesc. A
murit și continuă să moară. Și să fie adăugat în liste.
M-am
întrebat de ce ne atrag destinele frânte. De ce viața cuiva în care arde
puternic dorința de viață este întreruptă atât de brusc și agresiv? De ce o
moarte așa de tânără ni se pare poetică; ce
e poetic în a nu îmbătrâni?
„Moarte
tânără”. Moartea nu e om, ca să poată avea vârstă. Moartea e moarte la orice
vârstă.
Sursa fotografiilor: Internet
Comments
Post a Comment