Cratima
1. Ceea ce mi-a
dispărut din memorie așa cum dispar momentele surprinse pe o rolă de film
supraexpus din greșeală este momentul în care Mama mi-a explicat ce este
moartea. Nemaiputând să amâne discuția, din pricina repetatelor mele insistențe
de a mi se spune unde este bunica, Mama a trebuit să-mi facă cunoscută
existența celui mai mare mister pe care îl gustă oamenii în timpul vieții.
Mintea mea leagă acest episod de o zonă fără nimic special a cartierului nostru
și de mirosul specific al primăverii în București; de vântul răcoros, ritmul
ceva mai lent al pașilor trecătorilor, umbrele create pe asfalt de lumina
soarelui care pătrunde printre crengi și ploile scurte, neașteptate și
puternice. Felul cum Mama a tradus acest eveniment într-un limbaj pe care eu
să-l pot înțelege îmi este complet necunoscut acum, dar cert este că, de pe la
patru ani, am început să mă obișnuiesc cu gândul Lumii Celeilalte și a
existenței în ea a oamenilor care se mută de aici definitiv. Și, ulterior, și
cu atmosfera liniștitoare din cimitir – unde mergeam în fiecare duminică,
înainte de prânz. Morminte diferite, din ciment sau marmură, flori proaspete
sau uscate, candele aprinse sau stinse de vânt, mirosul de tămâie, jerbe pline
de panglici care mă înfiorau pentru că acolo fusese îngropat cineva recent. După ce am învățat să citesc, îmi
făcea plăcere să aflu numele și anii de viață ai celor care se odihneau acolo,
lângă Mamaie. Până atunci îmi întrebam părinții ce scrie și cât a trăit,
obligându-i să facă scăderi. Ce am făcut în cei patru ani în care nu știam de
moarte îmi revine în memorie sub forma unor bucăți foarte scurte, ca de tăiate
dintr-un film, fără legătură între ele.
2. După ce mi
s-a dezvăluit faptul că bunica mea maternă a murit, am început să-mi imaginez
sau, poate, cine știe, să simt prezența
ei, fiind convinsă că ea se află cu noi și ne privește în cea mai mare parte a timpului. Am început chiar să port dialoguri cu ea, atunci când rămâneam
singură. Probabil îmi imaginam și răspunsurile sau reacțiile ei. De exemplu,
odată, în mașină, așteptând-o pe Mama, care se dusese să cumpere ceva de la
magazin, am început să vorbesc cu Mamaie și să îi povestesc ultimele nouăți. Îi
spuneam că mi-e dor de ea. Nu știu ce lucruri copilărești mă necăjeau pe atunci
(probabil neînțelegeri cu copiii din parc) și i le prezentam destul de
amănunțit. De multe ori, neputând să vorbesc cu voce tare, din cauza prezenței
altor persoane în jurul meu, gândurile mele deveneau o voce din off care intervenea și se adresa bunicii de pe Lumea
Cealaltă. Uneori îmi imaginam că ea ne veghează și știe cam tot ce ni se
întâmplă, având o viziune mai largă, mai aproape de adevăr (la fel ca autorul
demiurgic din romanele clasice), dar alteori mă vedeam nevoită să o pun la
curent cu ultimele evenimente din viața noastră. Astfel, ea fie știa ce se
întâmplă, fie venea la mine pentru a afla. Amintiri cu ea am destul de puține,
dar foarte exacte. Ele constau în fragmente de dialog, sunetul vocii ei, cum
m-a învățat culorile, porecla pe care mă striga și imaginea ei stând întinsă în
pat. Apoi, desigur, imaginea încăperii goale.
3. În aceeași
perioadă a descoperirii morții și a creativității pe care ea o năștea în mintea
mea de copil, în cimitirul nemțesc din Sighișoara, într-o după-amiază de toamnă,
sub un cer gri, lipsit de expresivitate, am realizat ce mister înfricoșător
este timpul. Puține lucruri îmi amintesc la fel de clar și le găsesc la fel de
greu de descris ca sentimentul conștientizării lui pentru prima dată. Stând în
fața unuia dintre străvechile morminte de piatră, în urma unui scurt dialog cu
Mami și Tati, privirea mea a devenit fixă și mi-am dat seama: oamenii aceștia au fost vii acum câteva sute
de ani. Mai mult, sunt morți de sute
de ani. Mormintele lor se află aici,
nemișcate, și se degradează treptat de la fel de multă vreme. Ei au rămas aici de atunci. Viața s-a mișcat
nepăsătoare în jurul lor. Atâția oameni, inclusiv noi, au trăit și trăiesc fără
să știe că ei au existat. Noi nu mai știm acum cine au fost ei. Mai
cutremurător de atât a fost gândul care a urmat după aceea: și după ce noi vom
muri, timpul va continua să curgă. Sute
de ani vor trece de la moartea noastră. Copii străini vor sta gânditori în
fața pietrelor noastre funerare, iar noi – niște neconoscuți despre care nu vor
ști niciodată nimic altceva în afară de nume și data nașterii, despărțită
printr-o cratimă de cea a morții (asta în cazul fericit în care vor mai fi
vizibile) – vom lăsa timpul să cadă în ritmul lui de neabătut peste noi, cine
știe până când. Dacă am fost buni sau răi, va fi imposibil de aflat și poate
irelevant. Persoana din acest mormânt aș fi putut să fiu eu; și să mă aflu aici
de secole. Revelația timpului a venit asupra mea în mod zdruncinător, fără
cuvinte și de neuitat.
Timpul, care
este în continuare ceva foarte greu de explicat, a revenit și în alte momente,
sub forme mult mai blânde și mai puțin marcante (doar aflasem deja că există și
e de neoprit). De exemplu, mi-a luat foarte mult să învăț să citesc ceasul, nu
avea sens deloc. Și credeam în mașina timpului, mi se părea că diferite
perioade istorice – cum ar fi Evul Mediu – se deruelază în paralel cu viața
noastră și noi le putem accesa prin acest instrument neprețuit, de care era foarte
greu să faci rost. Practic, existau mai multe dimensiuni paralele ce puteau fi
vizitate, dintre care noi eram una singură. Dar trebuia să ai grijă să nu se
strice mașina timpului și să nu rămâi blocat într-un timp care nu e al tău. Nu
știu unde mai avea loc moartea în toată schema aceasta. Oricum, știu că voiam
să trăiesc o sută de ani și mă gândeam prea puțin la cum o să umplu toți acei
ani. Mă fascina pur și simplu ideea aceasta, să prinzi suta. Cu trecerea timpului, am început să-mi doresc doar
să mor atunci când încetez să mai trăiesc;
să nu-mi aștept niciodată moartea, să nu fiu nicio clipă fără viață în timpul
vieții. Dar astfel de filosofii sunt deja din alt film.
4. Dacă nu-mi
amintesc conștientizarea morții, îmi amintesc clar conștientizarea vieții.
Stând în fața oglinzii, pe la 8-9 ani, mi-am privit atent câteva mișcări ale
mâinii și am realizat că suntem vii; trăim, totul e real. Aceasta e viața –
și ea nu e un film. De obicei trăim automat, din reflex, ne concentrăm pe
fiecare treabă pe care o avem de făcut, pe preocupările noastre care se schimbă
periodic, dar nu privim în ansamblu, trăim
fără să ne dăm seama că trăim. E foarte greu de comparat cu ceva cutremurul
care mi-a traversat tot trupul și mi-a tăiat respirația, încetinindu-mi fiecare
gest. Am început chiar să tremur ușor. Cumva, m-am oprit din fluxul vieții și
am reflectat asupra lui pentru prima dată. Fiecare clipă face parte din
realitate. E pe bune. M-am plasat în
exterior și am privit viața: nimic nu este artificial și nimic nu este
previzibil; fiecare moment ne conține pe noi, noi suntem responsabili de ceea
ce ni se întâmplă și riscăm în fiecare clipă să fim răniți sau chiar să nu mai
fim. Nu știam să exprim în atâtea cuvinte la momentul respectiv, dar gustul
acesta continuă să revină de atunci, pe neașteptate.
5. Tot în fața
oglinzii avea loc și unul dintre jocurile mele preferate cu mine însămi.
Privindu-mi reflexia, la vârsta la care știam deja de moarte, dar încă nu știam
că trăiesc, îmi imaginam că acolo, în
spatele sticlei, plasticului sau oricărui material în care mă zăream pe mine,
se afla sora mea geamănă, căreia îi pusesem numele de Livia, un nume care îmi
displăcea, dar care mi se părea sugestiv – o consideram pe Livia o persoană
enervantă, băgăcioasă și lipsită de originalitate, din cauză că îmi copia cu o
precizie care te disperă toate gesturile și mișcările. Uneori țipam la ea să
înceteze. Într-o zi, am rostit un „Nț!” foarte răspicat și mi-am plesnit de
supărare picioarele cu palmele atunci când, din nou, Livia nu m-a lăsat în
pace, apărând într-un panou întunecat, de plastic, din fața locului pe care
stăteam în autobuz, și a copiat, din nou, tot ce făceam și spuneam. Tata mi-a
făcut un semn discret să vorbesc puțin mai încet.
6. Între viață
și moarte ar trebui să fie visul. Și ambele vise care m-au marcat în copilărie
se leagă de viață și de moarte.
Acțiunea
primului vis se petrecea în noaptea de Înviere, când morții și viii care se
amestecau pe Pământ (morții înviau pentru o noapte). Mă plimbam cu Mama prin
cartierul mai aglomerat decât de obicei. Soarele urma să apună. Lumina era
altfel, o lumină cum nu mai văzusem în realitate. Cumva mai aurie, dar mai
puțin strălucitoare și mai gravă. În aer se simțea un amestec de lumi; cei de acolo veniseră aici pentru o noapte. Urcând cu încă o persoană, în liftul blocului
nostru, o întrebam pe Mama: Doamna e de
pe lumea asta sau de pe lumea cealaltă? Doamna, cu un aliură nobilă și în
același timp prietenoasă, răspundea zâmbind sau poate chiar râzând blând în
fața inocenței mele: De pe lumea
cealaltă.
În al doilea vis
mă aflam în aceeași zonă în care lumina apusului arăta ireal în primul vis. Din
asfaltul crăpat și plin de pietricele, puteam desprinde cu ușurință bucăți (mai
mari sau mai mici) sub care se afla iadul. Iadul era roșu, ca o lavă, plin de
scântei și din interiorul lui se auzeau strigăte. Nu diferea mult de versiunea
lui descrisă în creștinism. Fără motiv, aruncam o pietricică în iad. Apoi îmi
părea rău. Mă gândeam că pietricica nu trebuia să ajungă acolo, nu făcuse nimic
rău. Apoi încercam să nu mă mai învinovățesc și mă gândeam că poate a meritat
să ajungă acolo. Nu era nimic înfricoșător în faptul că iadul era atât de
aproape de noi, chiar sub asfaltul pe care călcam, atât de accesibil și viu.
Părea un lucru obișnuit, deja știut, firesc. Trecusem deja de faza în care
iadul mă speria (la o vârstă foarte fragedă, mă marcase și tulburase pe termen
lung o reprezentare a lui de la intrarea unei mănăstiri). Dar, oricum, trebuia
să ai grijă să nu cazi în iad. Se putea aluneca ușor acolo.
7. Prima
amintire. Soarele intra în mica bucătărie a casei vechi. Era cald, dar
suportabil. O lumină ca de după-amiază de primăvară (aprilie sau mai). Multe
amintiri îmi revin în culori decolorate, ca cele ale fotografiilor pe film care
încă se mai făceau în acea perioadă. Eram la masă cu Tata, care fuma. Eu
stăteam pe un scaun alb, din plastic. Simțeam o bucurie al cărui motiv nu îl
mai știu. Tata zâmbea. Lumina se reflecta puternic în faianță. Bucătăria în
culori calde, o imagine a Fecioarei Maria cu un voal bleu, specific
reprezentărilor catolice, tăiată dintr-un calendar mai vechi sau dintr-o
revistă. Poate lumina aceea a ars primul film, care conținea explicația morții.
Cluj-Napoca, 2019
Comments
Post a Comment